divendres, 6 de març del 2009

L'alzina trencada


L'alzina fumadora de Bini Gran (2)








Com ja he comentat més avall sobre l'alzina Fumadora de Bini Gran, jo també hi vaig anar a sa Coma den Ribell i m'hi vaig topar amb aquesta alzina. Em va saber greu que en un indret tan mancat d'alzines, la més guapa es trobi en aquest estat, trencada. Una ferida que no crec que tengui cura. No només per la seva proporció, sinó perquè malgrat se la pogués protegir amb una capa de qualque mena d'ungüent protector, l'alzina queda molt desequilibrada. Si aquest incident s'hagués produït a un lloc amb més densitat d'alzinar, la seva importància seria molt menor. La mort d'una alzina no significa la mort de la vida, vull dir que una alzina morta pot emparar més vida quan ella mateixa era viva. Per altra part, el procés de descomposició és humus per la terra, un be molt escàs.




En una altra ocasió serà ben interessant parlar d'aquesta coma. És un lloc que està protegit per la normativa ambiental en la seva màxima categoria: Reserva natural amb la zonificació com a Zona d'Exclusió. Això vol dir que la seva importància ha motivat al que obliga aquesta figura proteccionista: ningú pot transitar coma amunt sense una autorització específica. Tot és degut a la quantitat d'endemismes florístics i en perill d'extinció que les seves roques alberguen. És de suposar que la gestió per acabar amb el seu principal mal i enemic , la cabra, està activada i amb bon rendiment. Cosa que dubt molt.




Text i fotos: JV