dimecres, 30 de novembre del 2011
Un roure esplèndid de Masquefa
Diospyros lotus, el porta-empelts del caquier
dimarts, 29 de novembre del 2011
La destrucció d'un bosc
A la pàgina web dels Amics de la Rabassa llegim l'immensament trist poema de Joan Alcover «Desolació»: «Jo só l'esqueix d'un arbre, esponerós ahir...», el monòleg d'un arbre mig mort que es plany: «mes branques una a una va rompre la tempesta, i el llamp fins a la terra ma soca mig-partí». Aquest poema acompanya les tristes imatges de la destrucció dels entorns naturals del paisatge que, en les paraules de Noemí Rodríguez, «es va transformant, deformant, emmalaltint». Tot observant aquelles fotografies de terror, forats per la tanca perimetral, els primers pals clavats, excavacions allà on jugaven els nens, la cimentada al Planell de Conangle, la plantada d'estaques dins del bosc, entens que allò que passa en la nostra i tan propera realitat és més desolador que totes les paraules de l'arbre moribund nascut del cor del poeta. Aquell, almenys, va ser ferit per un llamp de la tempesta; els nostres arbres, els estem destruint avui, mentre ens diuen, silents: «al cel he vist anar-se'n la millor part de mi».
Recordant la feliç (i en tota certesa, profundament irònica) expressió de Marc Vila, em considero una «russa optimista». Agraeixo el fet de viure en un país on tant un ciutadà normal i corrent com un ciutadà carregat de diamants no temen que els matin per treure'ls la cartera. Si es tracta de la natura, recordo que la majoria de les varietats d'activitat humana la destrueixen irreversiblement, i no per això hem deixat de fer –per donar-vos només un exemple– pistes d'esquí, o construir blocs de pisos o aparcaments als llocs on abans es trobaven prats verds plens de grandalles. Però ¿realment és necessari aniquilar els tresors que ens envolten, sense deixar-ne cap record als nostres fills? Sempre havia pensat que el projecte de Naturlandia es portaria a terme amb cura i seny, però des que he vist les imatges del començament de la destrucció, en tinc malsons. M'agrada pensar en positiu, però hi hem de pensar, ara, i ens hem de plantejar seriosament si es tracta d'un projecte que té sentit. I si no el té, i si ja és massa tard, aquella Andorra que estimem amb bogeria no tardarà en dir-nos, de si mateixa, dels boscos que ens donaven ombra encara fa poc, això:
"Cada ferida mostra la pèrdua d'una branca:/sens jo, res parlaria de la meitat que em manca;/jo visc sols per plànyer lo que de mi s'és mort".
dilluns, 28 de novembre del 2011
Dels arbres que cauen a Barcelona
sobretot a causa del vent i de la pluja
Cada dia cau un arbre als carrers de Barcelona
La palmera que ara fa dues setmanes va caure a la
Diagonal de Barcelona va posar la ciutat en alerta
pels despreniments d'arbres. No és un fenomen
estrany. De mitjana cau un arbre al dia.
la Diagonal amb Muntaner i que va ferir dues dones. Ferran Forné
La meteorologia, però, no és l'única amenaça per a la verticalitat dels arbres. També hi ha els efectes a llarg termini de fongs i perforadors, que són especialment letals en arbres vells. Segons Josep Maria Vives, president d'Amics dels Jardins, vent, pluja i neu guanyen per golejada a l'hora d'explicar per què ha caigut un arbre.
En l'àmbit urbà la vegetació encara hi troba un obstacle afegit: les dificultats d'adaptació. També l'evidència, en l'estudi dut a terme per l'equip de govern de Jordi Hereu en plena campanya de reforma de la Diagonal, que el 10% de palmeres i plàtans de l'avinguda havien de ser substituïts. "Som un país arboricida", conclou el jardiner Joan Bordas. Està convençut que a casa nostra no hi ha la cultura de la jardineria urbana que hi ha en altres països europeus, "en els quals les plantacions les fan i les dissenyen empreses especialitzades en jardineria i amb una garantia de supervivència de quatre anys, mentre que aquí, massa sovint, planten els arbres les mateixes constructores i no es tenen en compte les èpoques en què s'ha de fer". "Preval el disseny", es lamenta.
Segons l'Ajuntament de Barcelona, a l'hora de decantar-se per una espècie d'arbre o per una altra, es valoren qüestions com que s'adapti a les condicions climàtiques de la ciutat i a l'espai concret en què s'ha d'ubicar, que tingui necessitats hídriques moderades i que no sigui ni al·lergogen ni invasora. Però també s'intenta potenciar al màxim el color de la floració i la diversitat. L'objectiu fixat és arribar al punt que cap espècie superi el 15% del total d'arbres, sobretot de cara a evitar que s'estenguin plagues o malalties, encara que de moment els plàtans dominen i representen el 30%.
La investigació de la palmera
dijous, 24 de novembre del 2011
Verns prop del riu
Qui cavalca en el vent, tard de la nit?
És el pare, al galop, amb el petit;
en braços l'agombola contra el cor,
per guardar-lo del fred l'estreny ben fort.
Per què t'amagues, fill, com espantat?
¿Pare, pare, no el veus, aquí, al costat,
el Rei dels Verns, amb corona i mantell?
És la boira, fill meu, que fa castell.
Vine, bonic, no tinguis por de mi!
Sabem uns jocs encisadors, aquí;
a la riba les flors s'obren roents,
la mare té unes robes refulgents.
Pare, pare, de veres no sents res?
No saps, el Rei dels Verns, què m'ha promès?
Assossega, fill meu, tant frenesí:
és el vent, que les fulles fa estremir.
No vols acompanyar-me, dolç infant?
Les meves filles et festejaran;
elles, que a la nit menen balls rodons,
et bressaran amb danses i cançons.
Pare meu, pare meu, ¿no les veus, no,
les seves filles entre la foscor?
Fill meu, fill meu, ben clarament ho veig:
són uns salzes grisencs que mou l'oreig.
T'estimo, el teu esguard em té embruixat;
vindràs per força, si no vols de grat.
Pare, pare, m'agafa, ja em té pres!
El Rei dels Verns m'ha fet un mal encès!-
El pare, esgarrifat, va cavalcant
als braços li gemega el pobre infant-
i fins que arriba a casa fa el cor fort:
entre els seus braços, l'infant era mort.
'Miquel Desclot'
Miquel Creus i Muñoz
(Barcelona, el Clot, 20 març 1952)
"Allò que importa és el viatge,
el trànsit".
-Ho diu ell i assentim,
observadors novells de crònica
acceptada. Ho crec i em sembla ben bonic,
o siga, poc original i exacte.
Mes sóc distret i no diré
que me'l prendria literal,
que bé voldria demanar
carreteres de nit entre muntanyes
tipes d'avellaners, faigs,
verns als obacs -com els seus braços,
on ens canviem al volant i examinem,
de tant en tant, el plànol vast
per millor perdre'ns;
i per fer-lo servir quan la son gite els noms
de llençol midonat cruixent i aeri
que mascare la iterada sorpresa del desig
i protegesca el desig
de protegir-nos.
[Diapasó amerat]
Antoni Fornes Gomiz
(Tetuan, Marroc, 29 gener 1955)
Damunt la tranquil•la
verdor transparent,
clapant-se amb l’argila
que hi deixa el torrent,
s’aplanen les mates
de vern ufanós
on furen les rates
cercant-hi redós.
L’anguila que forga
esbulla un estol
de barbs que a la gorga
prenien el sol.
El Pare Galàpet,
tocat i posat,
d’un tòtil a l’àpat
es troba entaulat.
Hi acuden reinetes
que salten de tort,
hi van marietes
i alades de l’hort,
planter d’estramonis
en terra de call.
L’espiadimonis
hi mena un cavall
de serp. La falguera
assaja sos verds,
de cada ribera
pels marges incerts.
El pregadéu, hoste
d’un clap de fanals,
¿seria virosta
de flors cerebrals?
Torrent: el poeta
et brinda, insegur,
l’ofrena que estreta
i llarga és com tu.
Guerau de Liost
Pseudònim literari de Jaume Bofill i Mates.
(Olot, Garrotxa, 30 agost 1878 — Barcelona, Barcelonès, 2 abril 1933)
Sílvia, ¿recordes l'amor vora el riu,
entre els verns i l'heura?
I l'aigua que corre, mirall que somriu
només que ens hi volguéssim veure!
Barques passaven plenes de cançons.
No les vèiem pas, només se sentien.
Veus d'aigua: Adéu, ens feien- i morien
del riu, igual i sempre nou, al fons.
Màrius Torres
(Lleida, 30 agost 1910 - Puig d'Olena, Sant Quirze Safaja, 29 desembre 1942)
Són tres fadrins que han vingut a la vila,
porten les mules amb flors al pitral.
Canta el cucut, la calàndria refila.
Són tres fadrins que se’n van a l’hostal.
Diu el més gran: «La vestida de grana
aquella nit va llançar-me un clavell.»
Diu el mitjà: «La de pell de magrana
aquella nit em posà aquest anell.»
Diu el menut: «La vestida de seda,
oh quina fina besada de mel...!»
Ploren les ombres a dins la verneda,
hi ha un blau d’estrelles morint-se pel cel.
Passa la tarda serena i tranquil•la,
un nuvolet s’endormisca al penyal.
Els tres fadrins que han vingut a la vila
tenen l’amor allà dins de l’hostal.
Ja han arribat a la porta fent fressa,
amb tot el pit flamejant i revolt,
ja han arribat i els ha obert la mestressa
esporuguida i vestida de dol.
I diu el gran: «Què n’heu fet de la noia
que aquella nit va llançar-me un clavell?»
«L’hereu més ric li ofrenava la toia
i ara sols viu i respira per ell.»
I fa el mitjà: «La de pell de magrana
que em va posar aquest anell de claror?»
«Caputxineta, el seu cor encomana
a les cinc nafres de Nostre Senyor.»
I fa el menut: «La vestida de seda
que vaig besar-li la neu de les mans?»
«Pols adormit, ull serè i galta freda,
es va morir al dematí de Tots Sants!...»
Hi ha un gran silenci d’angúnia i espera;
crema a la llar una mica de foc,
s’eixuga els ulls l’endolada hostalera
i els tres fadrins van sortint poc a poc.
I diu la gent que enraona i vigila
sense comprendre la pena i el mal:
«Són tres fadrins que se’n van de la vila.
Són tres fadrins que han sortit de l’hostal...»
Josep Maria de Sagarra i de Castellarnau
(Barcelona, 5 març 1894 - 27 setembre 1961)
El desamor de l'amo més amatent
aviat esdevé gran amor latent.
Qüestió: de pa, en teniu?
Qui estima la teca, fa niu.
Això de l'amor és com un rodolí:
passen les hores i ja som al matí.
Havent dinat tot resta connotat.
Ho he notat, que t'has espavilat.
Les fulles cauen del vern,
primavera de l'hivern.
Carles Hac Mor
(Lleida, Segrià, 26 novembre 1940)
Prop del riu hi ha una verneda
i un saló enmig sa espessura,
amb catifes de verdura,
i amb sofàs de troncs de faig.
Lloc agrest on van les nines
i on, besant sa cara hermosa,
les confon l’aura amorosa
amb les flors del gentil maig.
I els ocells busquen son niu
entremig de la verneda;
els ocells busquen son niu
entremig del bosc joliu.
Sota d’un salze, sentada una nina
trena joiosa son ric cabell d’or;
és son mirall fresca font cristal•lina,
són sos adornos violetes del bosc;
altra, teixint matisada guirnalda,
gronxa son cos, que és de gràcia un tresor;
altra, amb son blanc cabridet a la falda,
canta més fi que el festiu rossinyol.
Més ai de los cors!
que són eixes noies
les més riques toies
del mes de les flors!
La vesprada al camp regala
d’albes perles bona almosta;
el sol bell fugí a la posta,
i d’estels s’omple el cel blau.
Pastorets, ans no soni
de la queda la campana,
ballarem una pavana
amb vosaltres, si així us plau.
I els ocells de dins son niu
glosaran una tonada...
els ocells de dins son niu
glosaran un cant festiu.
Sota d’un salze, sentada una nina
trena joiosa son ric cabell d’or;
és son mirall fresca font cristal•lina,
són sos adornos violetes del bosc;
altra, teixint matisada guirnalda,
gronxa son cos, que és de gràcia un tresor;
altra, amb son blanc cabridet a la falda,
canta més fi que el festiu rossinyol.
Més ai de los cors!
que són eixes noies
les més riques toies
del mes de les flors!
Josep Anselm Clavé i Camps
(Barcelona, 21 abril 1824 – 25 febrer 1874)
·
·
· ekenitr · gemeinnützige eG · Radio Tonreg · Hermann Falkner ·
L'arbre negre
Segons la tradició esotèrica, el vern és un «arbre de frontera», un pont que connecta les entranyes de la Terra amb el Regne de l'Aire. Vaig començar a pensar en els verns quan ens en va parlar Jordi Marquet, entre blinis de foie gras i vins d'Hongria, en mig de l'illa encantada dels formatges poc comuns, en un racó de la Plaça Roc Blanc. L'existència de Jordi Marquet dóna suport a la teoria que la realitat andorrana es guia per les mateixes lleis que els quadres de Francisco Sànchez: grups de miracles inconnexos a l'univers eclèctic. Així, mentre combinàvem delícies gastronòmiques amb la tertúlia sobre les obres de Brassens traduïdes al català, els fonaments de les cases venecianes i els dialectismes lauredians i canillencs, ens va explicar, quant al tema que ens ocupa, que les ciutats que pertanyen a parts iguals als reialmes terrestre i aquàtic, com ara Venècia i Amsterdam, solien ser construïdes amb un protagonisme de la fusta de vern, perquè –tallada en bona lluna–, no es podreix mai. La fusta del mateix arbre va ser utilitzada en la construcció de molins d'aigua a les illes d'Escòcia i de la catedral de Winchester.
El vern, conegut –segons el diccionari de Noms de plantes del Centre de Terminologia TermCat–, com a l'arbre negre, lladern, morera borda i mosquiter, és un símbol de resurrecció. La fusta del vern, quan és tallada, canvia del blanc al roig, com si comencés a sagnar. Segons les llegendes dels pobles nòrdics, els verns i els freixes van servir de material base per a la creació dels primers humans. Va haver-hi un temps quan a Irlanda, tallar un vern, arbre sagrat, es considerava una ofensa criminal que, automàticament, t'atribuïa la responsabilitat per tots els crims del poble. N'hi ha qui manté la creença que la casa d'aquell que talli un vern prendrà foc i es destruirà en flames.
La mitologia irlandesa associa el vern amb les profecies, la protecció i la capacitat de preveure el futur. Per als grecs, era l'arbre emblemàtic de Pan, associat amb les festes del foc i la primavera. Per als russos, és l'arbre protector de la família com a clan, un arbre que afavoreix la unió dels pares i fills, dels avis i néts.
dimecres, 23 de novembre del 2011
Impotència davant la deixadesa
Un dia, en arribar a casa em trobo uns cartells que avisaven de la propera esporga dels arbres del carrer, uns lledoners (Celtis australis) esplèndids, que vaig plantar jo mateix i que fins ara mai no s'havien podat, més enllà d'algun llevat de branques baixes.
Abans que no cometessin cap errada irreparable, em vaig posar en contacte amb el departament de Medi Ambient de l'Ajuntament de Premià de Dalt, d'allà em varen anar passant d'una persona a una altra. Finalment vaig exposar que a aquells lledoners no els hi calia cap mena d'esporga, que quan els vaig plantar, juntament amb el tècnic d'urbanisme d'aleshores, ja varem escollir els lledoners a condició que mai no s'esporguessin, que si se'ls esporgava, el que passaria seria que acabarien fent rebrots i que en poc temps creixerien fins a superar l'alçada actual, que són arbres que no tenen cap ferida d'esporga, que tenen una forma molt equilibrada i que fa anys que han assolit una alçada i que d'aquesta gairebé no es belluguen. Al final em van dir que el tècnic s'ho estudiaria i que ja em dirien quelcom.
No estant jo tranquil, al matí següent vaig anar cap a l'Ajuntament i vaig trobar el cap de la brigada (els que tallen arbres), li vaig expressar de nou el meus temors i li vaig donar totes les explicacions hagudes i per haver. El cap de la brigada em va dir que sols farien una esporga lleu, per donar visibilitat als senyals de transit i sols algunes branques per arrodonir-los.
Doncs bé, aquí teniu el resultat.
Esta vist que hi ha qui no en sap més, que confon esporga amb mutilació, i que valora la seva feina en funció del quilos de brossa que genera.
El problema no és la ignorància, ja que no poden adduir desconeixement. El problema és ser un deixat, permetre que es facin feines mal fetes, sabent-ne que ho estan, gastar pressupost municipal en tasques que no calen i que a la llarga generaran més despesa.
On és el senyal que tapaven les branques? Això és 'arrodonir'?
Per fer això més hagués valgut que els haguessin serrat arran de terra.
També podria comentar el mètode i mesures de seguretat empleats pels que feien aquesta feina, però aquí ja hauria de dir paraules més gruixudes.
dimarts, 22 de novembre del 2011
Cauen palmeres a Barcelona
en plena Diagonal de Barcelona
Una de les víctimes va rebre un cop al cap que no és greu i l'altra té la cama trencada
L'accident va provocar un tall de trànsit de tres quarts d'hora
Els fets es van produir quan passaven 5 minuts de 2/4 de 5 de la tarda: una palmera situada a la banda muntanya de la cruïlla de la Diagonal amb el carrer Muntaner va cedir sencera, ja que es va trencar per la base, i es va precipitar damunt de la vorera i dels carrils en sentit Llobregat de l'avinguda. Dues dones, de 51 i 55 anys, van resultar ferides i van ser traslladades a l'hospital Clínic, segons va informar l'Ajuntament. Una, amb traumatisme cranioencefàlic, i l'altra, amb una fractura de fèmur; cap dels casos, però, és de gravetat.
L'accident també va provocar problemes de trànsit, perquè va obligar a tallar la Diagonal durant 45 minuts entre els carrers Enric Granados i Villarroel, fins que la part que va caure damunt la calçada va ser retirada.
En caure, la palmera també va provocar danys a l'enllumenat nadalenc de l'avinguda, perquè era un dels exemplars que en sostenien el cablejat. Si el motiu és o no que l'exemplar no ha pogut suportar el pes de l'enllumenat ho haurà de determinar l'expedient informatiu que ha obert el consistori per aclarir l'incident, segons va informar el regidor de Medi Ambient, Joan Puigdollers. En qualsevol cas, el cap del sector dels Bombers de Barcelona, Andreu Clarella, va avançar, en declaracions a BTV, el que sembla evident veient la fotografia: que, com a mínim a la base, la fusta “estava en mal estat”.
45 minuts va romandre tallada la Diagonal, fins que les ferides van ser traslladades i la palmera va ser retirada.
La frase
El llum estava fixat amb un cable a la palmera. La fusta, com hem vist a la soca, estava en mal estat. Andreu Clarella, Cap del sector dels bombers de Barcelona
Un assumpte pendent
L'alcalde reconeix que la ciutat “té un problema gros” amb les palmeres
Admet que els llums de Nadal no s'han de lligar a aquests arbres
Les dones accidentades es recuperen fora de perill
Fonts del consistori van informar ahir a l'agència Efe que l'alcalde reconeix que hi ha “un problema gros amb les palmeres” i considera que lligar-hi els llums nadalencs, com en el cas de la que ahir va caure, és una cosa que “no s'ha de fer”.
Les ferides són dues dones. Una d'elles, d'uns 75 anys, va haver de ser evacuada amb una fractura de fèmur a l'hospital Clínic de Barcelona, i l'altra va tenir un traumatisme cranial, sense que els dos casos revestissin gravetat.
Trias, que ha remarcat que se substituiran totes les palmeres que no estiguin sanes, ha recordat que fins ara es pensava que aquest tipus d'arbre esvelt “ho aguantava tot, fins i tot el vent”.
A Barcelona hi ha prop de sis mil palmeres, segons el cens que en va fer l'Ajuntament el 2007. Les espècies més comunes són la palmera de dàtils, la washingtònia i el margalló. Les palmeres són una petita part de l'arbrat de la ciutat, format per 155.000 exemplars.
Les palmeres es poden veure afectades per diverses malalties, la més comuna de les quals és el morrut vermell. Les caigudes de palmeres han provocat accidents en altres ocasions. El 2004 una palmera va ferir un turista a la plaça Reial i el 2008 una altra es va desplomar a la Diagonal quan passava una dona embarassada, però no va tenir conseqüències. Arran de la consulta sobre la reforma de la Diagonal, es va diagnosticar que un 55% de l'arbrat entre Francesc Macià i les Glòries tenia algun tipus de malaltia.
Diverses persones i col•lectius ja fa temps que ho diuen i cal tornar a dir-ho: que ja fa temps que a Parcs i Jardins de Barcelona no es fan les coses prou bé, es fan amb molt poca professionalitat. Està molt clar que alguns càrrecs politics i d’altres càrrecs dirigents donen instruccions del que i com cal fer les coses sense saber-ne gens de jardineria i d’arboricultura. L’Institut Municipal de Parcs i Jardins de Barcelona té una estructura i un funcionament antiquat, gairebé com si fos un exercit, es prima la jerarquia menystenint molt sovint els criteris dels bons professionals que tenen al mateix ‘Parcs i Jardins’, sobretot dels que treballen al carrer i saben millor com estan les coses i saben que caldria fer. Cada vegada més és contracten més serveis a empreses externes, cosa que sovint comporta que es facin les feines de pressa i corrents, sense coneixement i amb poc o gens ofici. En una ciutat com Barcelona, que vol ser admirada i ser una referència de les coses ben fetes a tot el mon, no s’entén com encara es funciona d’aquesta manera. Francesc Mas