dimecres, 21 d’octubre del 2009

Lluitar per un territori per viure-hi


Les carreteres de Mallorca

Fa més de trenta anys que un grup mallorquins s'agruparen en un col·lectiu per tal de defensar Sa Dragonera, amenaçada per un procés d'urbanització. Ni els més ecologistes d'aleshores imaginaven que no fos necessari claudicar i acceptar que es construís una part d'aquesta urbanització. Però gràcies a que no es va rendir l'opció que veia el tot i no només una part del mal, avui podem contemplar, admirar i gaudir d'un territori ben verge, cau de sargantanes endèmiques, fauna i flora diversa i un paisatge dels més bells de tota la mediterrània.

Mallorca, aleshores i també ara resta amenaçada, igual que les altres illes. La diferència és que potser ja hem fet tard. Polítics amb nom i llinatges del Consell o del Govern, com Miquel Pascual, Maria Antònia Munar o Jaume Matas, han governat i han dissenyat un desenvolupament territorial de Mallorca sargit de carreteres, autopistes, variants i tot el devastador complement d'especulació urbanístic que l'acompanya. No només n'han resultat afectats el paisatge rural de Mallorca, el seu patrimoni cultural i natural. També ha quedat malferida l'activitat agrícola i ramadera, la saviesa i personalitat dels pobles, la seva cultura, la qualitat de vida de la gent que d'un any a l'altra veu passar prop de casa, vehicles a més de cent quilòmetres per hora. I a la vegada ja no troba a on aparcar el seu.

Dia 5 de novembre de 2009 el Consell de Mallorca ha de votar la modificació del Pla Director Sectorial de Carreteres de Mallorca. Aquest Pla i les seves greus conseqüències pel desenvolupament territorial de Mallorca és desconegut per la gran majoria de la població. Els responsables polítics que han dissenyat aquest Pla, alguns d'ells imputats en acusacions greus de corrupció per malversació de cabdals públics, no creuen que el poble n’hagi d’estar especialment informat ni hi hagi de tenir res a dir, creuen que als ciutadans només els importa fer via i conduir amb plaer el cotxe particular per bons ferms ràpids. No els importa el futur desenvolupament territorial de Mallorca ni en realitat saben com acabarà tot plegat, en el millor dels casos aposten per un gran territori metropolità apte per fer grans negocis de grava i ciment, de cotxes i benzina, de grans centres d’oci o de consum, de malbaratament del poc que ens queda. És que aquesta gent, aquests polítics, no tenen fills o nets? És que només creuen en els guanys econòmics, en els doblers, que fins i tot n’han de robar a qui els paga?

És del tot necessari que els qui s'anomenen partits d'esquerra, especialment des del PSOE, votin la retirada d'aquest desgavell, d'aquest perill per a la supervivència de Mallorca i també del món, perquè no dir-ho? O és que potenciar l'ús privat del cotxe, la construcció de carreteres ràpides, no és ajudar a l'acceleració del canvi climàtic que posa en perill la nostra existència sobre la terra i des d’ara la de pobles germans més vulnerables? A la torna que dissenyin un pla de mobilitat, de transport ,de desenvolupament econòmic i territorial que respecti a les persones i als pobles, un territori per viure-hi.

Joan Vicenç Lillo i Colomar.

Alaró a 21 d'octubre de 2009


Fotos JV