dimarts, 22 de setembre del 2009

Canto per un plat de figues

Cançonetes i dites populars de la figuera i la figa
·

La figa per a ser bona
ha de tenir tres senyals:
clivellada, secallona
i picada pels pardals.
·

Albaes

Esta nit són les albaes
tot són trons i escopetaes;
¿com s'ho faran les figueres
pà fer figues clavillaes?

(Popular valenciana)
·

Cançó de coir figues

Jo tot lo dia cui figues,
i no n'he menjada cap,
perquè són alacantines
i em solen fer mal de cap.
Jo tot lo dia cui figues.

(Popular mallorquina)
·

L'oli, que va barat,
garrofes ja no n'hi han;
los préssecs que se mos cuquen,
Déu meu, ai, quin mal any!
Només faltaria,
per haver-ne més suc,
que a la figa seca
li entrés el cuc.

(Popular del Baix Maestrat)
·

Me'n vaig a les Soterranyes
a collir figues.
Cullo les més madures
i deixo les verdes
per als darrers dies.

(Popular de Vinaròs)
·

Pessic pessiganya

Pessic pessiganya,
de l'oli de la ganya.
Un ruc caga figues,
que es menja les olives.
Un gat escorxat
que es menja el pa torrat.
Una gallina blanca,
que tot ho escampa.
Una de negra,
que tot ho arreplega.
A dalt de les bigues
n'hi han formigues.
Quan senten la mort,
repiquen més fort.

(Popular)
·

Bon arbre n’és la figuera
que fa un fruit sense pinyol.
La fadrina retirada
no l’alcança el que la vol

(Popular tortosi)
·

La vida de les olives
és molt llarga de contar:
a dinar minges pa i figues,
a sopar figues i pa

(Popular tortosi)
·

No mos deu figues forneres
perquè són com a cerol;
dau-les-mos de ses primeres
que secareu en es sol.

(Cancó popular del Salpàs)
·

Si canto a la teua porta
no canto per interés,
canto per un plat de figues
que ta mare m’ha promès.

(Popular tortosi)
·
·
· Fotos: [ esta_ahi ] · [ Atila-Horta ] · [ Eclèctica ] · [ Carlos Pons ] · [ anxaa ] ·
· [ pelz ] · [
Wuniatu ] · [ vanaclocha ] · [ calafellvalo ] · [ calafellvalo ] · [ ziga-zaga ] ·

·

1 comentari:

Unknown ha dit...

li agradaria intercanviar alguns esqueixos de figuera? Jo visc als EUA i tenen diversos grans varietats que puc compartir amb vostès i m'encantaria provar el teu. el meu correu és ediblelandscaping.sc @ gmail.com Gràcies Miro endavant a sentir darrere de vostè