divendres, 13 d’abril del 2012

Palmeres de ventall i ventadors

Les palmeres dels indians

No fa molt en Marcos un amic, em demanava si jo sabia quan havien arribat les primeres palmeres washingtònies a Mallorca, i no vaig tenir resposta. Havia sentit alguna vegada que els fassers Phoenix canariensis i Phoenix dactylifera eren emprats des d’antic, com a senyal llunyana, per indicar a la gent on estaven les cases d’una possessió, i que donaven la benvinguda, però tampoc mai he anat a aclarir quan arribaren els primers. Ell, cercant cercant va trobar un article a la web, ben interessant, on s’explica que les primeres palmeres de ventall (que és com anomenen al text a les Washingtonia sp.), haurien vengut probablement de la ma dels indians, gent que havia fugit cap a les Amèriques a fer fortuna. Amb elles els seus propietaris vestien les seves mansions i casals, que havien fet construir amb els dobbers aconseguits a terres llunyanes, demostrant un estatus superior i la seva estada a aquells països llunyans.

- Indians, el seu llegat a la serra -

Em va fer gràcia el nom de Palmera de ventall. El nom resulta un poc redundant, ja que la palma ja és en si mateixa un ventall, però em va agradar. Vaig recordar que, d’una palmera washingtònia que tenim, jo m’havia fabricat uns ventalls o millor dit uns ventadors per revifar el foc. La construcció del ventador és una operació tan simple com tallar una palma a una palmera joveneta, llevar-li les dents de serra de cada un dels laterals del pecíol (fent una trinxa amb un ganivet, se’n van totes a l’hora), retallar els extrems de la fulla a la mida i forma desitjada, i deixar eixugar. Tendrem així ventall o ventador per emprar-lo molta estona, i en ser ben sec, venta insuperablement.

Vos pos també imatges d’un ventador de foc fet amb obra de palma, llatra que en diuen a Artà, Mallorca (llata en diuen a Capdepera). La funció és la mateixa, però encara és més precís ja que en estar fet de tires de palma trenades, és flexible i emet una onada d’aire encara més potent. La palma de que està fet prové del garballó, Chamaerops humilis , l’única palmera nativa de l’Europa Continental, illes del mediterrani i nord d’Àfrica.

Suposo que el nom de palmeres de ventall prové més de l’aparença de ventall de les fulles que no de la possibilitat de fabricar ventadors, però volia oferir aquesta idea a qui disposi d’una torradora o barbacoa, o a qui tengui “algú que el venti”.

Rafel Mas, Búger,13 d’abril de 2012