Clickair i els arbres
La setmana passada vaig rebre una nota de premsa que m'informava d'una plantada de 1000 arbres de l'anomenat "Bosc Clickair", en el Prat del Llobregat, en un projecte que es duu a terme per un conveni signat entre la companyia aèria Clickair, l'Ajuntament del Prat i la Fundación +árboles. El arbres triats són tamarius de l'espècie Tamarix gallica, un arbust/arbre que creix bé en les zones d'aiguamolls costaners, perquè tolera la sal. A la Costa Brava se'n veuen molts, de vegades es fan servir per separar les finques, com els xipressos. De fet, les seves fulles s'assemblen a les dels xipressos, però tenen la punta estirada. Una diferència és la presència de flors visibles en els tamarius, que a la primavera es cobreixen d'un vel rosat. (Vegeu aquest arbret i un poema de Josep Carner que hi està relacionat en el bloc Amics arbres - Arbres amics.)
Amb aquesta plantació de tamarius, Clickair celebra els deu milions de passatgers transportats en els seus dos primers anys d'existència, des dels primers vols, el 1r d'octubre de 2006, des de l'aeroport del Prat. Tot i la participació de la companyia aèria, qui ha fet possible que el 4 de novembre es plantessin 1000 plançons de tamariu en una zona del Prat propera a l'aeroport, no és Clickair, sinó les 19.957 persones que, en comprar el seu bitllet, van optar per fer una donació per a neutralitzar la contaminació generada pel viatge que farien en avió, mitjançant el programa de compensació voluntària de CO2. La nota rebuda ho deixa ben clar: "Son ellos quienes, con su apoyo, han dado vida a una arboleda que crecerá en las inmediaciones del aeropuerto barcelonés, en unos terrenos cedidos por el ayuntamiento de El Prat."
D'aquesta notícia, hi ha dues coses que m'han cridat l'atenció. En primer lloc que, malgrat que es presenti la campanya de plantació d'arbres com una iniciativa de Clickair per contrarestar les emissions de CO2, en realitat sigui la seva clientela qui la paga. Segurament Clickair es gastarà alguns diners en fer d'intermediari entre la seva clientela i la fundació i l'Ajuntament del Prat, però qui paga els arbres són els viatgers i viatgeres.
Per altra banda, les 19.957 persones que s'han adherit a la campanya i han pagat una quantitat variable (segons la longitud del trajecte que feien) són només el 0,99% dels dos milions de passatgers de Clickair. El preu que se'ls carrega al bitllet depèn de la distància on es viatgi. Es pot fer un càlcul per endavant en el web de Clickair. Per exemple, un viatge d'anada i tornada a Bucarest (1978,6 km) equival a una despesa de 161,81 kg de CO2, i el preu de l'arbre que es plantarà és de 6,47 euros, que s'afegeixen al preu del bitllet. Si es va a Roma (846,5 km), la despesa de CO2 és de 89,02 kg de CO2 i el cost de l'arbre serà de 3,56 euros.
Suposant que la mitjana que es carregués a les persones que accepten pagar el seu peatge ecològic fos de 5 euros, i arrodonint a 20.000 el nombre de les que ho han fet aquests dos primers anys (19.957), s'haurien recollit 100.000 euros. Si aquests diners --un càlcul fet a l'alta-- s'haguessin aconseguit mitjançant aportacions de TOTES les persones (dos milions) que han viatjat amb Clickair durant aquest temps, els hauria tocat pagar 0,05 euros (cinc cèntims) a cadascuna.
Tot això em sembla molt de soroll de boixets i poca punta. Si Clickair es preocupa tant per l'ambient, a més de proposar a la clientela que facin aquesta donació per a plantar arbres, hauria pogut contribuir directament de la seva butxaca la projecte. Només que hi haguessin destinat cinc cèntims de cadascun del milió de bitllets venuts, haurien contribuït amb la mateixa quantitat recollida a través de les donacions voluntàries del passatge. I si haguessin augmentat cada bitllet en mig euro --algú renunciaria al seu bitllet perquè li cobressin mig euro més?-- els diners recollits haurien estat 1.000.000 (un milió) d'euros.
La d'arbres que es podrien plantar en el delta del Llobregat amb un milió d'euros!
Amb aquesta plantació de tamarius, Clickair celebra els deu milions de passatgers transportats en els seus dos primers anys d'existència, des dels primers vols, el 1r d'octubre de 2006, des de l'aeroport del Prat. Tot i la participació de la companyia aèria, qui ha fet possible que el 4 de novembre es plantessin 1000 plançons de tamariu en una zona del Prat propera a l'aeroport, no és Clickair, sinó les 19.957 persones que, en comprar el seu bitllet, van optar per fer una donació per a neutralitzar la contaminació generada pel viatge que farien en avió, mitjançant el programa de compensació voluntària de CO2. La nota rebuda ho deixa ben clar: "Son ellos quienes, con su apoyo, han dado vida a una arboleda que crecerá en las inmediaciones del aeropuerto barcelonés, en unos terrenos cedidos por el ayuntamiento de El Prat."
D'aquesta notícia, hi ha dues coses que m'han cridat l'atenció. En primer lloc que, malgrat que es presenti la campanya de plantació d'arbres com una iniciativa de Clickair per contrarestar les emissions de CO2, en realitat sigui la seva clientela qui la paga. Segurament Clickair es gastarà alguns diners en fer d'intermediari entre la seva clientela i la fundació i l'Ajuntament del Prat, però qui paga els arbres són els viatgers i viatgeres.
Per altra banda, les 19.957 persones que s'han adherit a la campanya i han pagat una quantitat variable (segons la longitud del trajecte que feien) són només el 0,99% dels dos milions de passatgers de Clickair. El preu que se'ls carrega al bitllet depèn de la distància on es viatgi. Es pot fer un càlcul per endavant en el web de Clickair. Per exemple, un viatge d'anada i tornada a Bucarest (1978,6 km) equival a una despesa de 161,81 kg de CO2, i el preu de l'arbre que es plantarà és de 6,47 euros, que s'afegeixen al preu del bitllet. Si es va a Roma (846,5 km), la despesa de CO2 és de 89,02 kg de CO2 i el cost de l'arbre serà de 3,56 euros.
Suposant que la mitjana que es carregués a les persones que accepten pagar el seu peatge ecològic fos de 5 euros, i arrodonint a 20.000 el nombre de les que ho han fet aquests dos primers anys (19.957), s'haurien recollit 100.000 euros. Si aquests diners --un càlcul fet a l'alta-- s'haguessin aconseguit mitjançant aportacions de TOTES les persones (dos milions) que han viatjat amb Clickair durant aquest temps, els hauria tocat pagar 0,05 euros (cinc cèntims) a cadascuna.
Tot això em sembla molt de soroll de boixets i poca punta. Si Clickair es preocupa tant per l'ambient, a més de proposar a la clientela que facin aquesta donació per a plantar arbres, hauria pogut contribuir directament de la seva butxaca la projecte. Només que hi haguessin destinat cinc cèntims de cadascun del milió de bitllets venuts, haurien contribuït amb la mateixa quantitat recollida a través de les donacions voluntàries del passatge. I si haguessin augmentat cada bitllet en mig euro --algú renunciaria al seu bitllet perquè li cobressin mig euro més?-- els diners recollits haurien estat 1.000.000 (un milió) d'euros.
La d'arbres que es podrien plantar en el delta del Llobregat amb un milió d'euros!
2 comentaris:
Genial ! Sens dubte ets una lectora no massa corrent, sabent fer números els problemes es relativitzen millor.
Pel que fa els arbres ja només ens caldria saber la relació entre benefici mediambiental i cost real: una equació amb massa graus de llibertat...
Gràcies, amics d'Amics arbres · Arbres amics, per haver "guarnit" tan bé l'article. Les fotos del tamarell / tamariu i de les seves flors són molt boniques.
Pel que fa als números, si no ens fessin tanta por les matemàtiques i ens acostuméssim a fer servir una mica més els números, veuríem algunes coses més clares.
De tota manera, penso que, per a segons quins viatges, en comptes d'agafar l'avió i pagar després el peatge ecològic, seria millor que féssim servir un altre mitjà de transport menys contaminant.
Publica un comentari a l'entrada