dijous, 23 d’octubre del 2008

Francesc Bonafè, un enamorat del seu treball



El pare Bonafè, un centenari oblidat


Defensors de la natura, amants de les plantes no hi han pensat. El pare Francesc Bonafè Barceló, eminent botànic mallorquí, no ha tingut bons padrins polítics –de dreta o d’esquerra– ni bons intel·lectuals –universitaris o autodidactes–, car el centenari del seu naixement, Biniamar 1908, està passant silenciosament per la nostra escarransida comunitat autònoma. Ai las! Si el pare Bonafè hagués estat estranger o nascut a una regió peninsular, un vibrant cor de veus recordaria, dia i nit, els seus mèrits.


Fou un home modest i savi, treballador enamorat del seu treball, la botànica, que ens ha deixat una eina monumental en quatre volums, Flora mallorquina, d’on han begut i beuen molts dels que, actualment, escriuen sobre les plantes mallorquines. Mereixia, l’humil pare Bonafè, en el centenari de la seva naixença, un cert ressò mediàtic.


Tal vegada m’ha passat per alt, però jo no m’he enterat de cap acte esmerçat a la seva memòria.


Ara, a sa Pobla, dins la programació de l’Any internacional de la patata, l’Ajuntament ha pensat dedicar a la figura senyera del pare Bonafè una conferència, en què es recordarà la seva obra i el seu mestratge en el coneixement de la botànica. Sa Pobla és terra d’horticultura, per tant, i no laberínticament, lligada amb la botànica. Mallorca no es pot permetre, en els àmbits socials o culturals, ignorar les efemèrides dels seus fills més il·lustres.


Alexandre Ballester


2 comentaris:

Pere Llofriu ha dit...

El meu reconeixement a un mestre, l'obra del qual queda i ajuda sempre.

Anònim ha dit...

Bon vespre,

Enhorabona per la vostra llança en favor del pare Bonafè. Record quan era un al·lot pucer, que ja m'agradaven les flors, vaig anar a la llibreria i, per por que no s'esgotàs, vaig demanar que em guardàssin els quatre volums de la Flora de Mallorca, que jo els aniria duent doblers fins que la pogués pagar tota.
En el dia exacte del seu centenari, Guillem Villalonga, també de Biniamar, li va dedicar una nota completa a la bústia del Diari de Balears que ja guard dins les tapes del primer volum.
Sé que el Museu de Sóller també li prepara alguns homenatges.

Salut i bona feina,
Josep Lluís Pol i Llompart