Desenes d'arbres agonitzen
per les obres del TAV a la Sagrera
La majoria dels 43 exemplars trasplantats dins del parc de Sant Martí no tenen ni una fulla sana, tot i que Adif diu que només hi ha problemes amb una desena
CCOO diu que almenys una trentena són morts
per les obres del TAV a la Sagrera
La majoria dels 43 exemplars trasplantats dins del parc de Sant Martí no tenen ni una fulla sana, tot i que Adif diu que només hi ha problemes amb una desena
CCOO diu que almenys una trentena són morts
Els arbres replantats al Parc de Sant Martí, morts o en males
condicions, tenen un aspecte que contrasta fortament
amb la resta de la flora del parc Foto: Josep Losada.
condicions, tenen un aspecte que contrasta fortament
amb la resta de la flora del parc Foto: Josep Losada.
Si fan una passejada pel parc de Sant Martí, el pulmó vegetal del barri barceloní que li dóna nom, seran testimonis d'una estampa trista. A la banda del parc més propera a les obres del TAV hi ha una quarantena d'arbres replantats arran dels treballs de l'estació de la Sagrera que s'ha de fer a tocar del parc, que afecten una part de la zona verda. Són 43, segons l'Adif, l'organisme estatal responsable de les obres. Els identificaran fàcilment, perquè, com es veu a les fotografies, estan lligats a terra amb uns tirants metàl·lics folrats de tub de plàstic vermell. Per això i perquè, a diferència de la resta, estan secs o, en el millor dels casos, els queden quatre fulles. Mortes, majoritàriament.
De fet, dels 40 exemplars que va localitzar aquest diari, només cinc llueixen totes les fulles verdes. N'hi ha 18 més que encara en tenen alguna, de verda, però que tampoc no ofereixen un aspecte gaire saludable; 17 que les tenen totes seques, i cinc que estan pelats, completament despullats.
El diagnòstic estrictament visual encaixa amb la denúncia que fa la secció de CCOO de l'Institut Municipal de Parcs i Jardins, que assegura que una trentena d'aquests arbres són morts. Adif, encarregat del trasplantament i el manteniment dels arbres afectats per les obres de l'alta velocitat, diu, però, que, dels 43, tots provinents de la part del mateix parc ara aixecada pels treballs, “només hi ha hagut problemes amb una desena”. Una desena entre la qual l'empresa pública tampoc no precisa quants són morts i quants són encara recuperables.
Adif, que és responsable de tots els arbres afectats per les obres, insisteix que tot s'ha fet seguint els procediments indicats per Parcs i Jardins, però fonts de CCOO asseguren que el sistema d'aspratge –col·locació de guies per ajudar-los a mantenir-se drets fins que arrelen– que s'ha aplicat als arbres, mitjançant tirants metàl·lics, “està fet de qualsevol manera, amb materials d'obra, i no el recomanaria cap jardiner”. El sindicat també posa en dubte, vist el resultat, que el trasllat i el reg s'hagin fet de la manera més adequada.
A falta de dades oficials sobre la data del trasplantament, aquest diari va consultar 14 visitants habituals del parc, 12 dels quals van coincidir a situar-lo entre finals de maig i començaments de juliol –els dos restants, que anaven junts, van dir que havia estat abans, “a la tardor o l'hivern”–. I la fi de la primavera i els mesos d'estiu no són precisament el moment més apropiat per moure arbres. “Si s'ha fet en aquestes dates, és un disbarat, és la pitjor època per fer un trasplantament”, insisteixen al sindicat.
De fet, dels 40 exemplars que va localitzar aquest diari, només cinc llueixen totes les fulles verdes. N'hi ha 18 més que encara en tenen alguna, de verda, però que tampoc no ofereixen un aspecte gaire saludable; 17 que les tenen totes seques, i cinc que estan pelats, completament despullats.
El diagnòstic estrictament visual encaixa amb la denúncia que fa la secció de CCOO de l'Institut Municipal de Parcs i Jardins, que assegura que una trentena d'aquests arbres són morts. Adif, encarregat del trasplantament i el manteniment dels arbres afectats per les obres de l'alta velocitat, diu, però, que, dels 43, tots provinents de la part del mateix parc ara aixecada pels treballs, “només hi ha hagut problemes amb una desena”. Una desena entre la qual l'empresa pública tampoc no precisa quants són morts i quants són encara recuperables.
Adif, que és responsable de tots els arbres afectats per les obres, insisteix que tot s'ha fet seguint els procediments indicats per Parcs i Jardins, però fonts de CCOO asseguren que el sistema d'aspratge –col·locació de guies per ajudar-los a mantenir-se drets fins que arrelen– que s'ha aplicat als arbres, mitjançant tirants metàl·lics, “està fet de qualsevol manera, amb materials d'obra, i no el recomanaria cap jardiner”. El sindicat també posa en dubte, vist el resultat, que el trasllat i el reg s'hagin fet de la manera més adequada.
A falta de dades oficials sobre la data del trasplantament, aquest diari va consultar 14 visitants habituals del parc, 12 dels quals van coincidir a situar-lo entre finals de maig i començaments de juliol –els dos restants, que anaven junts, van dir que havia estat abans, “a la tardor o l'hivern”–. I la fi de la primavera i els mesos d'estiu no són precisament el moment més apropiat per moure arbres. “Si s'ha fet en aquestes dates, és un disbarat, és la pitjor època per fer un trasplantament”, insisteixen al sindicat.
1.377 arbres afectats
Adif assumeix el replantament i el manteniment dels arbres afectats per les obres durant un any, i ha de reposar els que es morin durant aquest període. És el que haurà de fer, per exemple, amb els exemplars morts del parc. En el cas dels que estan en vivers municipals a l'espera d'un nou emplaçament, és Parcs i Jardins qui n'assumeix el reg i la cura mentre no es replanten.
A hores d'ara, ja s'han retirat 119 arbres de la part del parc de Sant Martí on es fan obres. A banda dels 43 replantats allà mateix, n'hi ha 20 a l'avinguda de l'Estatut, a la Vall d'Hebron, i 56 al viver de Bon Pastor esperant el trasllat a l'emplaçament definitiu. Dins del parc, encara resten 186 arbres més pendents de ser trasplantats –o d'acabar a la planta de compostatge–. Un total de 187 exemplars més han estat arrencats de la ronda de Sant Martí, dels quals una part s'han replantat a la Zona Franca i una altra és al viver del Bon Pastor, explica Adif.
En total, i segons l'Ajuntament, a Barcelona les obres del TAV poden arribar a afectar 1.377 arbres. A hores d'ara, i a banda d'un centenar que han anat directament a la planta de compostatge, a causa de la impossibilitat de replantar-los, se n'han retirat 748, dels quals 201 ja han estat reposats al mateix lloc afectat i 315 s'han trasplantat. Els 232 restants integren un calaix de sastre en què no es diferencia entre els exemplars morts i els que esperen als vivers un emplaçament definitiu.
1
any
és el període durant el qual Adif ha d'assumir el manteniment de les plantes
748
exemplars han estat retirats per les obres del TAV a Barcelona, i 100 més han servit per a compostatge
43
arbres
han estat replantats dins del mateix parc de Sant Martí, i la majoria estan morts o en males condicions
· Article publicat a El Punt Avui el 16-09-2011
2 comentaris:
Els politics es pensen que els arbres son mobles i els jardiners municipals o no tenen ni idea o callen per a conservar el lloc de feina. Trasplantar un arbre adult a qualsevol època ja és una animalada i fer-ho en ple estiu és un arboricidi amb premeditació i alevosia.
Danys colaterals ?
Els jardiners municipals no en tenen ni idea ?
Publica un comentari a l'entrada