Els Arbres d’Alaró
La Servera (Sorbus domestica)
La Servera (Sorbus domestica)
No et recordes de les serves
Que jo te vaig enviar,
Perquè et poguesses servar,
I com més va manco et serves?
Que jo te vaig enviar,
Perquè et poguesses servar,
I com més va manco et serves?
No se que m’ha pegat amb aquesta insistència a descriure arbres caducifolis. Vaig començar amb els plataners, després els oms, el lledoner, el fleix i ara m’han vingut ganes de parlar de la servera. A pesar de que crec que la majoria dels arbres que tiren totes les fulles són introduïts i de que el color de la vegetació que dibuixa el nostre paisatge de les muntanyes gairebé no canvia al pas de les estacions, a pesar d’això dic, els alumnes de les nostres escoles sempre solen fer una representació de la tardor a l’estil “el otoño del Corte Inglés”, és a dir amb arbres que perden les fulles a la tardor. Qui explica aquesta contradicció més be que jo és un dels nostres savis, en Ramon Folch i Guillèn, al llibre per a mi imprescindible, de La vegetació dels Països Catalans:
“El tret possiblement més sorprenent de la vegetació mediterrània és l’escassa variació que presenta en les diferents èpoques de l’any. Un observador centreuropeu o nòrdic, fins qualsevol conciutadà nostre procedent de les terres pirinenques o pre-pirinenques, constata amb sorpresa la immutable i adusta serenor dels alzinars o de les brolles mediterrànies. Les diferències d’aspecte són, al llarg de l’any, efectivament, ben petites.(...) Els infants de la nostra zona litoral suporten uns textos mimètics que una escola mancada d’imaginació no sap sinó manllevar a moviments pedagògics del nord –i encara bo-, i hi aprenen unes socorregudíssimes històries d’arbres caducifolis, impossibles de localitzar a través de la finestra de l’aula. Ells, per un seguit, veuen pins, alzines, sureres, arboços, plantes díscoles que no saben sotmetre’s a la disciplina prevista pel manual del mestre i que, insolentment, mostren un fullatge esponerós quan la unitat didàctica de torn commina els escolars a adonar-se per ells mateixos –escola activa, res a dir- de com el brancatge nu ha perdut la darrera de les seves fulles (de primer, les fulles s’havien d’haver esgrogueït, llavors de la represa autumnal de les classes, però, era de témer, això tampoc s’havia esdevingut). Podríem completar la caricatura glossant l’alegria reglamentària dels textos oficials quan, tot just estrenat el tercer trimestre, saluden l’aparició del nou fullatge, tendre i sucós, acabat d’estrenar: el nostre infant mediterrani, amb una capacitat d’estupefacció ja manifestament esmussada, contempla, desenganyat i definitivament incrèdul, les mateixes entossudides i impertorbables fulles que la tardor passada ja tenyien d’un verd ni tendre ni sucós les capçades dels seus estimats pins, arboços o sureres, plantes per cert quasi mai citades en aquell maleït llibre tan bonic, modern i poca-solta.”

Els seus fruits acaben de madurar en terra mitjançant l’acció d’una acció bacteriana que no permet el seu podriment ràpid, sinó que serven les serves al llarg de la tardor i primeries de l’hivern per a aliment d’aucells i altres bestioles que escamparan les seves llavors. El gust del fruit de la servera és aspre i dolç, tota una experiència per qui no l’ha provada mai. Si be la bibliografia coincideix a atribuir-li propietats medicinals astringents, crec que el principal medicament és localitzar-la, observar-la amb atenció, recollir-ne els fruits, tastar-los amb agraïment baix el mateix arbre i portar-ne per “con-servar” fora de la gelera per anar consumint-les més endavant.

En parlar de la servera cal fer una referència llunyana i obligada a aquest arbre que es fa a la cultura celta: “La servera és el nostre arbre màgic, anomenat antigament Luis, que al calendari natural s’estableix en el segon mes lunar i es correspon amb la segona consonant de l’alfabet Ogham, la L. Ens regeix un període comprès entre el 21 de gener i el 17 de febrer, de l’ actual calendari gregorià o comú occidental. (Les persones serveres tenen ments visionàries i principis humanitaris ben definits. Els nascuts baix aquest signe, experimenten visions del futur i senten les frustracions de la humanitat que lluita per aconseguir una major consciència. Tan mateix, però, es mantenen com individus que es saben contenir, ja que la seva visió no és sempre compartida per els altres. Però s’inclina a expressar-se amb autoritat quan ho requereix la importància del tema. Són líders naturals sense massa seguidors, que defensen causes sovint impopulars.)
Els nostres druides ens llegaren com herència el concepte i la visió que ells tenien d’aquest místic ens arbori. Per a nosaltres, els seguidors de la espiritualitat celta, una servera és l’essència de la Vida, doncs està entre la matèria i l’esperit, entre la Divinitat i la Humanitat.

La nostra servera és l’aigua que flueix per les seves venes, és el foc que guarda la seva essència, és la Terra on es submergeix, és l’aire on es dirigeix i del que respira. La nostra servera viu i habita en el cor celta, alimentant també els nostre esperit. Els nostres druides sabien tot això i ens ho llegaren a traves de les seves arts, contes i llegendes. El mencionaven constantment al voltant de la flama d’una foguera, on segurament cremava qualque branca que la servera havia regalat. I és que la servera transforma la relació de forces de qualsevol lloc on arrela, de tal manera que aquest lloc pot convertir-se en un santuari per la influència que exerceix conforme va creixent. Aquesta benedicció s’escampa a mesura que la seva aura creix i la seva influència màgica pot sentir-se a algunes passes d’allà on es troba arrelat. Baix la seva presència, les seves revelacions poden conduir-nos al seu interior, a la seva essència i a aquest lloc profund on brota la seva vida, la seva llum i la seva pau. Hi ha llegendes que conten que rebia el nom d’Arbre dels xiuxiueigs, perquè amaga secrets que revela a aquell que s’apropi a la seva

· La deessa Brighid representa el caràcter de la Servera ·
1 comentari:
Bons moments de reflexió i d´aprenetatge entrar en aquest bosc silent i màgic !
Gràcies per ser.hi.
Ibèria
Publica un comentari a l'entrada