Gent Activa denuncia la destrossa impune de Mallorca a base de carreteres insostenibles
Palma
Han passat gairebé dos anys d'ençà la constitució del nou pacte de centreesquerra al Consell de Mallorca. No obstant, el Departament d'Obres Públiques segueix a mans del mateix partit i de les mateixes persones. Tant Antoni Pascual, conseller del ram, com Gonzalo Aguiar, director insular de Carreteres, ambdós d'Unió Mallorquina, estan imputats per la justícia al cas Peatge. Dues persones sospitoses de corrupció política i mala gestió en la construcció de l'autovia (així és com se li ha de dir a aquest 'desdoblament') Palma-Manacor. Des de Gent Activa es creu que aquestes dues persones no poden estar ocupant càrrecs públics sota aquestes sospites.
La situació és encara més crítica quan aquest Departament, amb la complicitat dels socis de govern, està duent a terme una política de carreteres igual de destructiva que la de l'anterior executiu. La destrucció del territori no passa només per fer grans autopistes. La destrucció del territori es veu a obres considerades 'menors' com la 'millora' de la carretera Montuïri-Sant Joan. Una obra de la qual no es parla perquè no és cap autopista.
Des de Gent Activa es creu que actuacions com aquesta són una autèntica barbàrie totalment innecessària. Una cosa és arreglar una carretera i fer-la més segura i l'altra és fer-la de nou amb una amplada de gairebé el doble que l'anterior. Una autèntica cicatriu al Pla de Mallorca amb l'únic objectiu de fomentar l'especulació urbanística a la comarca.
Aquesta només és una de les desenes d'actuacions contemplades al Pla de Carreteres. Rondes, variants i ampliacions de petites carreteres per convertir-les en autèntics monstres que desfiguren el paisatge estan a l'ordre del dia d'aquest govern. Des de Gent Activa es demana seny als partits que configuren el pacte. No es pot consentir ni una agressió més al nostre territori.
El GOB, GADMA i Independents de Sineu, demanen la retirada del Pla de Carreteres
Palma
Les actuacions que planteja aquest Pla donen continuïtat i pretenen consolidar el model viari que, explícitament, va marcar la modificació puntual núm. 2 del Pla de Carreteres de 1998, aprovada al 2003. Es tracta de complementar les infrastructures radials, consolidades amb nous trams d'autopistes per duplicació de calçada (Llucmajor - Campos, Manacor - Sant Llorenç, Peguera - Andratx) amb addició de nous carrils en autopistes/autovies existents, amb noves infrastructures de caire transversal.
Per fer factibles aquests eixos transversals es plantegen obres desmesurades de condicionaments de la xarxa primària complementària i de la xarxa secundària i variants i rondes de circumval·lació que condicionaran l'expansió urbanística de molts municipis de Mallorca i que no queden justificades en termes de capacitat potencial de trànsit per aquestes vies.
Es tracta de donar continuïtat a un model que pretén impulsar infrastructures que connectin Palma amb els principals centres turístics i amb els principals nuclis de població de l’illa, obrint la porta a l’expansió urbanística a poblacions prou allunyades de Palma (p.ex. Llucmajor, Campos, Montuïri, Algaida, Vilafranca, Mancor, Selva, Caimari, Lloseta, Inca, Campanet, sa Pobla, etc).
CONDICIONAMENTS DE CARRETERES: O COM DESTROSSAR EL QUE ENS QUEDA DEL PAISATGE RURAL
La majoria dels projectes de condicionaments, especialment de la primera fase, responen a la voluntat d'establir un enllaç ràpid entre els eixos radials (vies de gran capacitat Palma-Inca, Palma-Manacor, Palma-Campos, Palma-Andratx, Palma -Sóller) i els pobles més allunyats de Palma, fins ara, més o menys preservats de l'abús urbanístic. Un abús vinculat a l'escursament de distàncies entre aquests i Palma que té per objectiu la consolidació de tota Mallorca com a àmbit d'influència metropolitana de Ciutat.
Com a obres que tenen per objectiu la consolidació dels eixos transversal, ens trobam, entre altres, els següents condicionaments:
* Ariany-Santa Margalida
* Sencelles-Algaida
* Algaida-Llucmajor
* Manacor-camí de conies
* Manacor – Son Carrió
* Vilafranca – Sant Joan
* Santanyí – Ses Salines
* Ma-6030 – Ses Salines
Per altra banda, ens trobam amb projectes que obren en les portes a l'accés a indrets preservats:
* Inca- Selva- Caimari, la porta a la pretesa declarada Serra de Tramuntana com a Patrimoni de la Humanitat
* Inca- Mancor
* Esporles – Valldemossa
* Esporles – Banyalbufar
* S'Arracó – Sant Elm
* Peguera – Capdellà
* Pollença – Sa Calobra
I d'altres possibiliten l'arribada a la mar, com a actuacions radials que complementen l'anell circular de la costa:
* Accés a Can Picafort Nord
* Son Servera – Port Vell
* Muro a carret. Int. Badia d'Alcúdia
* Felanitx – Portocolom
* Ses Salines – Colònia de Sant Jordi
* Carretera interior badía d'Alcúdia
Tots aquests projectes responen a l'ànsia de consolidar l'expansió urbanística a tota la illa, sense respondre a cap més justificació.
CONSEQÜÈNCIES NEGATIVES SOBRE EL PATRIMONI ARQUITECTÒNIC
La quantitat d’obres que se programen, les zones per on travessen, el tipus i característiques de cada un dels projectes implicaran per força la destrucció d’una gran quantitat d’elements arquitectònics: parets, edificacions, porxos, cases, sínies, aljubs, sestadors, etc.. que formen part del nostre paisatge i del nostre patrimoni.
IMPUTACIONS VINCULADES AL PLA DIRECTOR SECTORIAL DE CARRETERES
La “manera de fer” en la política d'infrastructures viàries des del Consell de Mallorca, està sota sospites de corrupció per no respondre a altra cosa que no siguin els interessos privats. El Consell de Mallorca, no pot ara, avalar aquestes actuacions i consideram que en qualsevol cas ha de plantejar altra cop quin ha de ser l'ànim que impulsi la política de carreteres de la institució insular i estem convençuts que les solucions que proposa aquest Pla, no són les que Mallorca necessita.
Demanam, la retirada del Pla de Carreteres i la destitució dels màxims responsables ja!
Fotos JV
1 comentari:
Sa meva illa, soterrada baix tones d'asfalt. Fan oi.
Publica un comentari a l'entrada