dijous, 31 de maig del 2012

La lletrera arbustiva, el color del nostre paisatge (2)




Un secret a la vista 

El passat mes de març vaig publicar un reportatge fotogràfic de l’Euphorbia dendroides vestida de groc. En l’escrit que l’acompanyava ja vos anunciava que si hi pensava i no em guanyava la peresa, tornaria al mateix lloc per fotografiar les lletreres ja vestides de vermell, just abans que els hi caiguin les fulles. Aquest despreniment de les fulles és la resposta de la planta al període estival sec i calorós.
Vull deixar ben clar que les fotos, com és habitual, no han estat gens retocades posteriorment. He visitat el lloc i les he fotografiades. No em direu que aquest color d’aquesta lletrera no seria ben espectacular en un jardí.
Gràcies.

Joan Vicenç Lillo i Colomar
Alaró a 31 de maig de 2012.




























6 comentaris:

Adam ha dit...

No la conec aquesta planta, d'on són les fotos? On creix naturalment? Així que aquestes plantes perden la fulla a principis d'Estiu, és la Tardor de l'Estiu oi?
adam.

Joan Vicenç ha dit...

Les fotos estan fetes a Alaró, entre son Perdiu i son Curt, pujant a sa Rota des Cabo.Creixen naturalment a molts indrets de l'illa de Mallorca. Quan més sol, més fulles. Les perden en la seva totalitat per passar l'estiu. Moltes altres plantes dels ecosistemes mediterranis establertes a l'illa, aladern, mata, alzina, ullastre... la majoria escleròfils, perden la fulla durant l'estiu. A la tardor, segona primavera, en tornen a treure. És a dir que allò d'emparentar la tardor amb la caiguda de les fulles, no lliga amb la nostra vegetació silvestre. Sí en arbres de procedència centre-europea o de latituds més al nord.

jd ha dit...

Una cucada JV !

Guapes i espabilades aquestes lletreres !
Per Collserola (BCN)també n'hi ha.
La llàstima és que per a un paisatgista urbanita això són males herbes i donat que el làtex de les euforbiàcies és irritant dificilment les podrem veure en un jardí...
Anècdota:
Fa un parell de setmanes vaig decidir no augmentar el dèficit de la Seguretat Social i no perdre hores de feina fent cua al metge. Aspirava a la Creu de Sant Jordi per aquest motiu.
M'havia sortit una verruga al braç i la cosa començava a ésser emprenyosa...
Vaig trencar un brot d'una "Euphorbia tirucalli" que tinc al balcó i vaig esquitxar la verruga amb el làtex.
Ara porto una cremada de campionat al braç i m'han dit que per a la Creu això no toca...

Joan Vicenç ha dit...

Mai no m'han fet res a mi les lletreres. M'imagino que a un jardí si hom les respecta, tampoc li faran res. Què esperaves, que el làtex et cremés el fic, o verruga com dius tu? Record que quan érem nins ens hi posàvem, als fics, suc de garrova verda. En tot cas a mi una que tenia al dit la me varen cremar i tallar a la farmàcia, fa molts anys, potser quaranta.

Els cotxes són molt més perillosos que les lletreres, fins i tot en un espai urbà.

Salut.

jaime moner ha dit...

Jo en tenc una de llatrera baix una enramada de bugamvilla. Are, a principis de juny comença a tornar vermella de fulles. Com que está a mitja llum, per ventura tarde una mica més que a sa garriga.
No sabía com sa nomía, pero mu mare mo va dir s'altre día i ara trob aquest blog amb es vostros comentaris.
Ës un poc desgarbada, pero mágrada es seu color vert a s´hivern.

Anònim ha dit...

Magníques les lletreres ! Una joia aquest blog.
Una abraçada als amics arbres i als arbres amics.
Ibèria.