La primera cosa que em va sobtar fou la promoció que es feia, en primer lloc de "la Comunitat Valenciana", que figura amb lletres ben grosses al fuselatge de l'avió i, més tard, ja a l'interior de l'aparell, de Castella i Lleó. A més a més de dedicar a aquesta darrera comunitat una gran part de la revista de la companyia i de retolar-ne amb el nom alguns elements visuals, va ser la mateixa hostessa qui, micròfon en mà, ens va contar les excel·lències de Castella i Lleó i va aprofitar l'avinentesa per aconsellar-nos fer-hi una escapadeta. Res a dir, de tot això. Supòs que la Junta hi deu haver abocat un bon grapat d'euros per la propaganda. Tothom ha de viure.
Quan érem a un poc més de mitjan camí, la mateixa hostessa ens va obsequiar amb una tovalloleta refrescant i una bosseta de fruits secs. En vaig llegir l'etiqueta i tot d'una em vaig sorprendre que, entre la barreja que se'ns oferia, s'hi anunciava la presència d'ametles de Califòrnia. Just en aquell precís moment em vaig adonar que per la finestra ja començàvem a albirar Mallorca i, així com baixàvem, ben aviat vaig poder començar a distingir alguns trets del seu paisatge, entre els quals, no cal dir-ho, hi havia una notable presència de plantacions d'ametlers. Immediatament vaig relacionar totes dues coses i em va envair el desconhort i la tristesa. A aquesta gent ja li anava bé fer publicitat d'aquells que li paguen per lloar els seus encants, però em va quedar ben clar que tot era per una simple transacció comercial. Res més. Com pot ser que a un vol de servei públic entre Menorca i Mallorca es convidi els passatgers a tastar l'ametla californiana en lloc de la mallorquina? No són conscients que alguns dels qui els han pagat religiosament el preu del bitllet, per cert, sovint força més car que el de destinacions molt més llunyanes, poden ser pagesos que conren els ametlers que en aquell precís instant vèiem ja per la finestra? I que gràcies a la invasió d'ametla californiana, permesa per la Unió Europea, tot sigui dit, fa dos anys seguits que el preu que obtenen pel seu producte no cobreix les despeses que els ocasiona tenir cura dels arbres i procedir a la recol·lecció?
No valdria més que pensassin un poc més en aquells que els permeten mantenir el seu negoci i aplicar la vella dita mallorquina "una mà renta l'altra"? Està molt bé que donin una bosseta de fruits secs als passatgers. És una forma de potenciar un dels productes bàsics d'una dieta saludable, però ja que ho fan, haurien de tenir un poc més de sensibilitat cap als productes del país i aprofitar l'ocasió per promocionar la nostra pròpia ametla, que, a més a més de ser nostra, té un gust ben diferent, i per a mi i per a la majoria de gent que conec, bastant millor que el de la californiana. O per fer-ho necessiten que qualcú els pagui? No en tenen prou d'haver aconseguit la concessió de servei públic que els ha eliminat tota la competència? No hi poden posar un poquet de part seva?