Ametles de Califòrnia
L'altre dia vaig tornar de Menorca amb un avió d'Air Nostrum, companyia valenciana no sé si aliada d'Iberia o absorbida per ella, però que de fet és qui realitza els vols, declarats de servei públic, que té assignats Iberia entre les dues illes.
La primera cosa que em va sobtar fou la promoció que es feia, en primer lloc de "la Comunitat Valenciana", que figura amb lletres ben grosses al fuselatge de l'avió i, més tard, ja a l'interior de l'aparell, de Castella i Lleó. A més a més de dedicar a aquesta darrera comunitat una gran part de la revista de la companyia i de retolar-ne amb el nom alguns elements visuals, va ser la mateixa hostessa qui, micròfon en mà, ens va contar les excel·lències de Castella i Lleó i va aprofitar l'avinentesa per aconsellar-nos fer-hi una escapadeta. Res a dir, de tot això. Supòs que la Junta hi deu haver abocat un bon grapat d'euros per la propaganda. Tothom ha de viure.
Quan érem a un poc més de mitjan camí, la mateixa hostessa ens va obsequiar amb una tovalloleta refrescant i una bosseta de fruits secs. En vaig llegir l'etiqueta i tot d'una em vaig sorprendre que, entre la barreja que se'ns oferia, s'hi anunciava la presència d'ametles de Califòrnia. Just en aquell precís moment em vaig adonar que per la finestra ja començàvem a albirar Mallorca i, així com baixàvem, ben aviat vaig poder començar a distingir alguns trets del seu paisatge, entre els quals, no cal dir-ho, hi havia una notable presència de plantacions d'ametlers. Immediatament vaig relacionar totes dues coses i em va envair el desconhort i la tristesa. A aquesta gent ja li anava bé fer publicitat d'aquells que li paguen per lloar els seus encants, però em va quedar ben clar que tot era per una simple transacció comercial. Res més. Com pot ser que a un vol de servei públic entre Menorca i Mallorca es convidi els passatgers a tastar l'ametla californiana en lloc de la mallorquina? No són conscients que alguns dels qui els han pagat religiosament el preu del bitllet, per cert, sovint força més car que el de destinacions molt més llunyanes, poden ser pagesos que conren els ametlers que en aquell precís instant vèiem ja per la finestra? I que gràcies a la invasió d'ametla californiana, permesa per la Unió Europea, tot sigui dit, fa dos anys seguits que el preu que obtenen pel seu producte no cobreix les despeses que els ocasiona tenir cura dels arbres i procedir a la recol·lecció?
No valdria més que pensassin un poc més en aquells que els permeten mantenir el seu negoci i aplicar la vella dita mallorquina "una mà renta l'altra"? Està molt bé que donin una bosseta de fruits secs als passatgers. És una forma de potenciar un dels productes bàsics d'una dieta saludable, però ja que ho fan, haurien de tenir un poc més de sensibilitat cap als productes del país i aprofitar l'ocasió per promocionar la nostra pròpia ametla, que, a més a més de ser nostra, té un gust ben diferent, i per a mi i per a la majoria de gent que conec, bastant millor que el de la californiana. O per fer-ho necessiten que qualcú els pagui? No en tenen prou d'haver aconseguit la concessió de servei públic que els ha eliminat tota la competència? No hi poden posar un poquet de part seva?
La primera cosa que em va sobtar fou la promoció que es feia, en primer lloc de "la Comunitat Valenciana", que figura amb lletres ben grosses al fuselatge de l'avió i, més tard, ja a l'interior de l'aparell, de Castella i Lleó. A més a més de dedicar a aquesta darrera comunitat una gran part de la revista de la companyia i de retolar-ne amb el nom alguns elements visuals, va ser la mateixa hostessa qui, micròfon en mà, ens va contar les excel·lències de Castella i Lleó i va aprofitar l'avinentesa per aconsellar-nos fer-hi una escapadeta. Res a dir, de tot això. Supòs que la Junta hi deu haver abocat un bon grapat d'euros per la propaganda. Tothom ha de viure.
Quan érem a un poc més de mitjan camí, la mateixa hostessa ens va obsequiar amb una tovalloleta refrescant i una bosseta de fruits secs. En vaig llegir l'etiqueta i tot d'una em vaig sorprendre que, entre la barreja que se'ns oferia, s'hi anunciava la presència d'ametles de Califòrnia. Just en aquell precís moment em vaig adonar que per la finestra ja començàvem a albirar Mallorca i, així com baixàvem, ben aviat vaig poder començar a distingir alguns trets del seu paisatge, entre els quals, no cal dir-ho, hi havia una notable presència de plantacions d'ametlers. Immediatament vaig relacionar totes dues coses i em va envair el desconhort i la tristesa. A aquesta gent ja li anava bé fer publicitat d'aquells que li paguen per lloar els seus encants, però em va quedar ben clar que tot era per una simple transacció comercial. Res més. Com pot ser que a un vol de servei públic entre Menorca i Mallorca es convidi els passatgers a tastar l'ametla californiana en lloc de la mallorquina? No són conscients que alguns dels qui els han pagat religiosament el preu del bitllet, per cert, sovint força més car que el de destinacions molt més llunyanes, poden ser pagesos que conren els ametlers que en aquell precís instant vèiem ja per la finestra? I que gràcies a la invasió d'ametla californiana, permesa per la Unió Europea, tot sigui dit, fa dos anys seguits que el preu que obtenen pel seu producte no cobreix les despeses que els ocasiona tenir cura dels arbres i procedir a la recol·lecció?
No valdria més que pensassin un poc més en aquells que els permeten mantenir el seu negoci i aplicar la vella dita mallorquina "una mà renta l'altra"? Està molt bé que donin una bosseta de fruits secs als passatgers. És una forma de potenciar un dels productes bàsics d'una dieta saludable, però ja que ho fan, haurien de tenir un poc més de sensibilitat cap als productes del país i aprofitar l'ocasió per promocionar la nostra pròpia ametla, que, a més a més de ser nostra, té un gust ben diferent, i per a mi i per a la majoria de gent que conec, bastant millor que el de la californiana. O per fer-ho necessiten que qualcú els pagui? No en tenen prou d'haver aconseguit la concessió de servei públic que els ha eliminat tota la competència? No hi poden posar un poquet de part seva?
Jaume Lladó
· Article publicat a Diari de Balears el 30.05.2011
Téns tota la raó, haurien de donar atmetles de les Illes Balears, en comptes de Califòrnia!
ResponEliminaNo és gens llògic.
I aixó de promocionar Castilla i León, també és una mica rar.
Adam.
www.pacma.es
Cada dia entenc menys el món del comerç i tantes i tantes incongruències com es practiquen a casa nostra. En un moment que la pagesia cada cop és més feble i té menys representació va i comprem productes de països llunyans quan aquí tenim "la flor i nata" de tota la vida!Dóno total suport als nostres productes que en tenim de molt bons i tradicionals, mai es pot comparar el gust d'un fruit acabat de collir amb un que ve de lluny i no sabem quants mesos porta en un magatzem.
ResponEliminaAixí ens va!!! De veritat que de vegades (i a cada cop, més i més vegades), el desànim et pren i sembla que en aquest món no hi ha res a fer... Encara que no estigue de moda, som conscients que tot plegat és el capitalisme? Ens n'adonem que rere aquestes ametles de Califòrnia, també hi ha les xarxes de prostitució /esclavatge, els càrtels de la droga a Mèxic, els jornalers immigrats a les places dels pobles (com a l'Andalusia de "Los Santos Inocentes"), i un llarg etc... En som conscients, mínimament conscients?
ResponElimina