dimecres, 14 de desembre del 2011

Els nòduls de la simbiosi: micorizes a una figuera

Una estreta relació

En Lluís, un amic, volia sembrar una figuera de bona casta. Jo li vaig recomanar la varietat Rotgeta, perquè fa 2 esplets, un de figues-flors i un de figues; perquè són molt dolces; i perquè és una de les poques varietats que tenc. Arrabassàrem un parell de bordalls que havien nascut als peus de la mare i que eren de la mateixa varietat, degut a que la figuera havia estat sembrada de branca. Aquests bordalls s’havien amurgonat de forma natural, havien tret arreletes. Ens va cridar l’atenció la quantitat de bonyets que tenien les arrels. No som cap expert en aquest camp però me sembla que es tracta de nòduls formats per fongs micorizants. Aquests fongs creixen en simbiosi amb les arrels de les plantes i estableixen amb aquestes una estreta relació mutualista, és a dir que els beneficia als dos.

Millor que no fer-me passar per un entès, vos deix un document interessant sobre micorizes: [Arxiu pdf 6.8Mb]

Les fotos estan fetes el 23 de març del 2011.

Rafel Mas, Búger 14 de desembre de 2011

9 comentaris:

Juan Bibiloni ha dit...

Hola Rafel: ignorava que les figueres tenguessin les arrels micorritzades. Mai m´ho hagués imaginat. Avui he après una cosa nova. Les fotos dels nòduls són un document científic d´un gran valor. Igual vaig equivocat, però em sembla que l´estudi de les micorritzes de les figueres encara són una assignatura pendent per a la ciéncia.

Es coneixía la seva existència?

Joan

Lectora corrent ha dit...

Les simbiosis entre fongs i plantes són fascinants. Però hauries de corregir el títol. En català, són "micorizes". Pots comprovar-ho en el Diccionari de l'Institut d'Estudis Catalans.

Rafel Mas ha dit...

Hola Joan,
jo també desconeixia això de les micorizes a les figueres. He trobat un article que en xerra:
http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=57313051003
Salut!

Rafel Mas ha dit...

Hola "Lectora corrent" (Mercè?)
Moltes de gràcies per la puntualització sobre la forma correcta d'escriure aquesta simbiosi!
Fet està el canvi.
Entenc que enlloc de "fong micorritzant" seria "fong micorizant"??
Salut!

Juan Bibiloni ha dit...

Molt interessant i curiós aquest article, Rafel. Gràcies per compartir-lo.

Joan

Lectora corrent ha dit...

Rafel, em sembla que no existeix el verb "micorizar" (o potser sí, i ho ignoro), però és més fàcil dir "fongs micorizants" que "fongs formadors de micorizes", que potser seria més ortodox.

Anònim ha dit...

Doncs a mi em sembla que no són fongs simbiòtics sinó nemàtodes, és a dir, uns animalons del sòl que no li'ls desitje a ningú, ho ataquen tot. Et recomane reproduir la figuera a partir d'esqueixos de la part aèria, que allà no hi ha ous ni res. Si de cas pots submergir els esqueixos aèris en aigua i lleixiu (10%) durant 20 minutets, per si han estat en contacte amb zones infectades.Jo només he vist una figuera amb nemàtodes, i està molt empobrida i deteriorada, creix molt poc. Els terrenys sorrenc i el reg ho afavoreixen. Julià, valència

Rafel Mas ha dit...

Ostres Julià!!
Moltes de gràcies pel teu comentari. He quedat sorprés, jo que em pensava que eren micorizes...quina fotuda!
Ara que ho dius, els sòl on està la figuera té una predominància sorrenca, tot i que no es rega gens, només amb la pluja, i no plou gaire.
Després de mirar fotografies, crec que estàs en el cert. No és simbiosi idò, sinó quistes de nemàtodes...
Avui hauré après una cosa nova.
M'haureu de perdonar la resta (Joan Bibiloni això va especialment per tu) que vos he enganat sense voler, per pura ignorància.
Gràcies de nou Julià!
Hauré de canviar el títol, o afegir un interrogant o directament tirar-ho tot al fems ;)) Salut!

Juan Bibiloni ha dit...

Tranquil, Rafel. No m´has enganat en absolut. Jo també m´hagués pensat que eren micorizes si les hagués trobat. Mira-ho per la part positiva: encara ningú havia publicat fotos de nemàtodes a Amics Arbres. Són fotos excel.lents. Jo almenys ja sabré què són aquestes bolletes si un día les veig a les arrels d´algun arbre.

Joan