dilluns, 31 d’agost del 2009

Boscos i arbres que fan por

Boscos del Gironès i de La Selva - Les Guilleries

Alguns boscos i arbres de les comarques de Girona estan en un estat mol lamentable, gairebé fan por, un lector d’Amics arbres · Arbres amics ens envia aquestes fotos de boscos del Gironès i de La Selva - Les Guilleries i pregunta si cal preocupar-se o no.
Toni Matamala:
Hola, em dic Toni Matamala i fa dies que em preocupa el que veig en alguns arbres del meu entorn, us faig arribar aquestes fotos per que em confirméssiu si m’he de preocupar o no. Una foto és feta des de l’autopista AP7 entre Girona nord i Girona sud. L’altre és feta a l’eix transversal entre Santa Coloma de Farners i Sant Hilari. Gràcies
ErrareHumanum:
En primer lloc gràcies per consultar-nos, intentaré respondre la teva pregunta. A la primera foto desconec què pot passar però et comentaré el què sé respecte la segona.
Quan vaig veure l'estat en què es troba aquesta massa de Pinus radiata (pi insigne) a Sant Hilari també em vaig espantar molt. El primer que vaig pensar va ser en que podia tractar-se de Fusarium circinatum (amenaça que al país basc ja està cobrant moltes morts) però ho vaig descartar pel patró que presenta la massa, Fusarium no acostuma a atacar completament tota una massa, sinó que es manifesta en rodals. Llavors vaig pensar en una cosa encara pitjor, el nematode del pi, de fet el nematode del pi és la pitjor amenaça que hi ha actualment als boscos i el nostre país veí (Portugal) ja el tenen, també vaig descartar el nematode del pi perquè com bé es veu a la foto, està tota la massa afectada.
Bé.. vaig al gra.. Per sort, aquell dia tenia una visita de camp. Precisament la propietària d'un bosc que vam visitar ens va dir que hi havia aquesta massa afectada (la de la teva foto) i que ningú tenia idea de què podia ser. Vam tenir la sort de passar prop dels arbres morts i els meus temors van desaparèixer quan vam veure que la mort dels pins era deguda a una pedregada extraordinària. Amb tot, els símptomes es corresponien a una bona pedregada i no hi havia signes de fongs ni d'altres organismes que haguessin provocat la mort d'aquests arbres. Al mirar els arbres morts, vam veure que eren plens de forats amb enormes quantitats de resina. Els arbres, al rebre els forts impactes de la pedra, van expulsar resina a totes les ferides i això ha provocat un bloqueig de la saba d'aquests arbres, a més d'un gran estrès.
Això és el que sé, espero haver respost els teus dubtes,

Joan Vicenç Lillo Colomar:
Bé, a mi de cop i volta la primera foto m'ha fet pensar que aquests arbres estan morint per qualque raó. També he pensat que com així no s'ha fet saber pels mitjans de comunicació ja que crec que seria una mort en massa molt important. Quan els pins es posen d'aquest color, i no sé exactament de quins pins es tracta, si halepensis o pinea (la 1ª foto), solen acabar malament. És degut a la sequera? És degut a un estiu especialment sec però especialment calorós?. És estrany però que després de dos anys darrers de bones pluges, aquests arbres puguin patir. Caldria aturar el cotxe i fer-hi una bona passejada i inspecció.
Quan a la segona foto tot d'una m'ha fet pensar en aquell paranoic que va matar prop de dos mil pins perquè segons ell "se menjaven les alzines". Aquests colors són símptomes que qualque cosa no va be. Caldria igualment inspeccionar-ho de prop.
No estaria malament que ho comuniquessis a la Conselleria de Medi Ambient o als agents rurals

Xavier Gual:
A simple vista semblaria ser una plaga d’Ips acuminatus, un escolític barrinador que actua a rodals, de tota manera caldria veure-ho al lloc ja que amb les fotos és impossible confirmar que sigui aquest escolític. Ja em posaré amb contacte amb companys de la zona a veure si m’ho poden confirmar.

ErrareHumanum:
Ips podria ser una altre possibilitat si no fos per l'extensió. Em sorprendria molt, he vist rodals afectats per Ips i mai n'he vist cap que fos la meitat de gran que el de la foto. La zona és bona i l'espècie Pinus radiata, amb creixements magnífics i amb una estació excel·lent (les altures dels arbres són per envejar), per això m’estranyaria un atac tant bèstia t'Ips... De totes maneres... al bosc mai se sap... Continuo apostant per una pedregada.

Xavier Gual:
Bé ErrareHumanum, evidentment si has estat a la zona, tens molt més elements que una simple ullada ràpida a una foto. I també que he contestat sense haver vist la resposta que donaves, ho he vist després i la causa de la mort per pedregada és molt probable.

ErrareHumanum:
Ho vaig veure i això semblava però amb aquestes coses mai se sap, a vegades fiques la pota. De totes maneres, si fent la cerveseta preguntes a la gent de la zona a veure què en pensen és també molt interessant perquè sempre hi ha algú que pot aportar idees i informació que altres desconeixem.
·