divendres, 1 de maig del 2009

Arbres aixoplugats


Això pot ser un jardí arbrat

Com que vaig molt curt de temps i tenc ganes de contar moltes coses, aprofitaré per fer extensiu als amics dels arbres aquest correu que vaig enviar a en Pere, veïnat d’un barri de Palma, el Capitol si no vaig errat, zona nord-oest del mal anomenat Parc de les Estacions de Palma (“...que no es parque ni és na”).


Per altra banda aquesta setmana, concretament dimecres em vaig passejar per l’antiga estació de busos, ara parquing de cotxes (que si la bona voluntat no varia, es convertirà en una zona verda, en un jardí a poder ser, arbrat. Però ja ho deveu saber com valoren els ciutadans els bocins asfaltats on poder-hi aparcar el cotxes, sobretot si és de franc). Bé, com vos deia vaig anar a aquesta estació on vaig fer les fotos que podeu veure. Allà em vaig trobar amb un equip de dues persones d’IB3 Televisió, concretament del programa (si no vaig errat) “El cercador”. M’entrevistaren sobre el meu pensament quan als arbres, fent especial referència a l’arbrat urbà i jardineria municipal. Ja vos podeu imaginar com vaig deixar l’esmentada “gestió” dels nostres arbres urbans en mans de “podadors” enguany sí i l’any qui ve també. Així mateix vaig donar una passada sobre l’esmentat “Parc” de les Estacions, on vaig proposar que no es podin més els magraners, mates, oliveres... i que aqueixa mena de marjades envoltades de formigó es dediqués a hort urbà, amb bons adobs de compost d’eixerma de bosc, fems d’ovella etc. que pogués fer evolucionar tot el món de l’endofauna tan necessària per elaborar els rics nutrients que els arbres i plantes necessiten. Bé, no vull embolicar més, ja vos avisaré del dia en què emetin el programa.


Ah!, aprofitaré per afegir unes quantes fotos de la Pawlonia tomentosa d’avui mateix. És un arbre que aquest mes em te la vista robada. Aquestes tenen més resolució que les altres per si les voleu veure millor. Salut. JV


"Hola Pere, et volia comentar unes coses sobre el projecte de jardí a l'antiga estació de busos.


Si ho coneixes, allà hi ha plantats una dotzena aproximada de ficus en tres fileres, costats estrets del rectangle i enmig, amb la mateixa orientació. Aquests arbres, que es poden fer molt grossos, densos i ombrívols, estan tapats pels antics aixoplucs dels usuaris dels busos. De manera urgent s'hauria de sol·licitar a l'Ajuntament la supressió d'aquesta teulada, ben per sobre la capçada d'arbres. M'estranya que ningú no ho hagi esmentat abans d'una manera o altra. Aquesta és una qüestió important si no es vol deformar la capçada i cimals d'aquests arbres. Al meu punt de vista aquests ficus no s'haurien de podar mai. A no ser per raons imprevisibles i o accidentals. Vull dir amb això que no val deixar que creixi una deformació per després "solucionar-ho" amb una poda.


Per altra banda aquests arbres ens condicionen absolutament el disseny del jardí. No som partidari en absolut de trasplantar aquests arbres. És una costum que s'hauria d'extingir la de tractar els arbres com a papereres, bancs o faroles ara les posam aquí ara les llevam d'allà. Per tant amb el condicionant de l'existència i persistència d'aquests arbres només proposaria omplir la resta d'espai amb altres arbres que es facin alts i grossos, si bé si se li vol donar un caràcter més alegre, vull dir florit i amb mudances de fulles, proposaria una espècie que s'hauria de plantar en exclusiva i en forma anàrquica, en bosquetó. Es tractaria de la Pawlonia tomentosa . És un arbre escàs, originari de la Xina i el Japó que en aquest temps primaveral s'obre tot de flors d'un cert color lila, esplendorós. Caducifol. Si en vols veure exemplars, entre el Foro de Mallorca i Inca, ben enfront de l'aserradora de Can Just n'hi ha un magnífic jardí. També es pot fer servir el mateix tipus de ficus (Perenne). Coberta futura dels arbres en ser adults del 100%. 6.500 m2 d'ombra d'arbres. És important no donar importància a un arbre que es tombi, si no mor, pot restar així i els infants hi podran pujar o jugar millor.


Quan a les bardisses o voreres, estaria be, seguint el mateix criteri de frondositat i floració, combinar marfull (perenne) amb lilera (Caducifoli).


Per altra banda cal dotar al substrat de la importància i respecte que es mereix, xo vol dir bona terra i ben afemada. Gens de ciment i caminois vorejat de pedres mig aficades mig defora. Jo no ompliria el terra de cap gespa, però tampoc de gravilla ni res semblant. Terra només. Potser es podria estendre llavor d'Allium triquetum, festuca, ophiopogon...o fins i tot albons, perquè no? Són plantes que vesteixen molt quan són verdes i que deixen una catifa seca en morir que protegeix la terra, l'humitat, l'endofauna del sol inclement de l'estiu. Potser gent pensi que és brutor. De totes maneres el lloc és estret i no hi cab gaire cosa. Que hi hagi caminois de l'amplària d'un metre, no vol dir que la gent no pugui anar per on li doni la gana.


Resumint, pocs arbres que es fan grossos i prou lliures, en bosquetons. Ficus o Pawlonia amb superfície de terra i plantes que no hagin de menester molta atenció i bardisses simples. Cuidar el substrat i l'endofauna associada.


M'agradaria em contestassis aquest correu i si vols que aquest projecte el plasmi amb un escrit per poder presentar a l'Ajuntament o als mitjans de comunicació m'ho dius. Et record que s'haurien de suprimir els "paraigues" que hi ha sobre els arbres. Aviat en faré un escrit al blog amicsarbres i potser ho sol·licitem a l'Ajuntament.


Ja diràs coses. Salut. JV"


Fotos: JV

1 comentari:

Dalva M. Ferreira ha dit...

Que tejado tan estupido! Y que flores tan lindas. Un abrazo fuerte, mi grande amigo JV.