divendres, 4 d’abril del 2008

Fagocitosi brancaire

Arbres que s'auto-empelten

Un amic coral meu, en Guillem de Porreres, em va estotjar aquesta branca de pomera que va tallar mentre realitzava una poda a una finca. El més curiós de la branca és l’auto-empelt que s’ha produït. Una branca secundària va engrunar-ne una de terciària i la va aferrar entre ella i la branca guia. Com tots haureu vist, això es fa de forma artificial amb els plateros Platanus sp., a les avingudes d’algunes ciutats i pobles de la península: Ajunten els extrems de les branques i formen un entramat de branques que forma un emparrat. També s’utilitza per trenar 3 branques a algunes plantes ornamentals i vendre-les fetes un embolic. Però el que aquí vos mostro ho ha fet la natura, que és la que ho va inventar molt abans.

vista lateral dreta de l'empelt

vista lateral esquerra de l'empelt

Búger, 4 d'abril de 2008

4 comentaris:

Joan Vicenç ha dit...

Si no vaig errat això ho he vist, fa anys, amb un om, concretament a Menut.

Deu ser per aquesta facilitat d'empelt de branques i probablement d'arrels que la grafiosi troba, també, tant bon camí per estendre's?.

Salut!

ErrareHumanumEst ha dit...

Ja pot ben ser ja Joan Vicenç, les estaques d'Om arrelen fàcilment.
Però jo crec que no deu ser això el fet que la grafiosi sigui tant maligne. Em temo molt que el fet que l'Om sigui tant susceptible és pel fet que el fong que provoca la grafiosi (Ophiostoma ulmi) va patir una mutació sobtada (o millor dit, un conjunt de mutacions de les quals, la última va ser la que va configurar el nou ésser fungós maligne), abans d'aquesta mutació l'Om era resistent al fong. Ves a saber, aquesta mutació putser l'únic que l'hi ha permès al fong és de segregar algun enzim que deixa K.O. els fenols i demés defenses de l'arbre... (de totes maners, això últim és una opinió personal).

L'interessant del tema és que hi ha al païs oms resistents a la grafiosi més maligne, em temo que encara no se sap perquè en són resistents, aquests també tenen una capacitat per reproduïr-se vegetativament increïble.

Salut Joan Vicenç

zel ha dit...

Meravella de natura, tot i això no podrà amb el gran depredador que és l'home...

Guillem Nicolàs i Larruy ha dit...

Jo en un llimoner que tenia el càmbium molt malmès al tronc li vaig fer un by-pass amb un rebrot de la base de la soca. Aquest auto-empelt li ha donat forces de nou. De moment porta uns vuit o nou mesos i sembla que pot ser sol·lució per aquells arbres on per alguna causa la saba li costa de passar.