diumenge, 23 de març del 2008

L'Horta viva sense autovia !



La Generalitat valenciana projecta un mur d'asfalt sobre l'Horta


La web de L'Avanç ha informat aquesta setmana de les intencions de la Generalitat valenciana de contruir dues noves autovies al voltant de l'Horta. La Conselleria d'Infraestuctures i Transport va presentar a finals de 2006 als ajuntaments de l'Horta Nord un document de només tres pàgines (més alguns plànols) que conté la proposta d'aquesta nova autovia per l'horta. La idea recupera un projecte franquista, el del Distribuïdor Comarcal, paralitzat molts anys per l'oposició ciutadana a causa del seu destructiu impacte sobre l'horta regada per la sèquia de Montcada.

La proposta consisteix en dos ramals viaris que travessen tota l'Horta Nord amb vàries connexions d'entrada i d'eixida a tots els pobles que travessa.

Es tracta de dos projectes, una autovia de 13 quilòmetres que partint del tram existent de l'anomenat Distribuïdor Comarcal a Godella s'endinsaria en l'horta en direcció a Alfara del Patriarca creuant per això els termes de Rocafort, Massarrojos i Montcada per a continuar per Vinalesa i Foios penetrant en direcció a la mar entre Albalat dels Sorells i Meliana per enllaçar amb l'autovia de la costa de València a Barcelona (la V-21). L'altre és un altra autovia de 4 quilòmetres que discorre des de la via anterior (entre Godella i Rocafort) fins a la Ronda Nord de València pel mig de l'horta de Godella, Burjassot i València per a enllaçar la Ronda Nord junt a la Ciutat de València.

Amb el nom enganyós de "Via Parc" es pretén construir desenvolupar aquestes dues autovies amb una filera d'arbres i arbustos que es preveu plantar a les vores. En realitat, es tracta d'un viari per a transport privat d'alta capacitat en paral·lel a la via del metro, connectant pobles on arriba el metro i per tant competint amb ell. No és difícil saber quina serà la forma de transport que eixirà beneficiada d'aquesta competència.

Des d'alguns àmbits ja s'està denunciant el canvi de model urbanístic que s'està configurant, a causa de la crisi urbanística ha posat en alerta les administracions de l'Estat. Per evitar l'atur que suposarà l'aturada del ritme constructor, el Govern espanyol prepara un pla d'inversions públiques. El Govern valencià, malgrat el seu caràcter neoliberal, pretén emprar una fórmula semblant, on s'emmarca el "Via Parc Nord" i més infraestructures: ciment i asfalt en infraestructures innecessàries si hi ha crisi de la rajola en la construcció d'habitatges.

Aquestes intencions de la Generalitat valenciana que governa el PP han mobilitzat els moviments veïnals i ecologistes i partits de l'esquerra valenciana. La plataforma Per l'Horta s'està organitzant junt amb altres col·lectius com Acció Ecologista-Agró per difondre per la comarca la seua oposició al projecte. "Via Parc" és el darrer dels atacs que vénen produint-se des que el PP és al govern valencià contra el pulmó verd de l'àrea metropolitana de València.

Per saber-ne més:

www.lavanc.com

www.perlhorta.org

Llibertat.cat