dissabte, 10 de febrer del 2007

Abelles: les pautes perdudes

No m’agrada parlar del “canvi climàtic”. Vull dir que voldria que res fos així com “ja és”, que els cicles de la naturalesa s’esdevinguessin sense que res humà els pogués alterar en desmesura. Segurament hi ha molt d’atzar en el procés evolutiu de la matèria i els éssers vius tan a nivells còsmics com microscòpics. Ara, però del que volia parlar és d’una cosa tan senzilla com d'una conversa entre dos apicultors i jo avui de capvespre mateix. El que més m’ha sobtat ha estat el ple convenciment que tenen de la influència del que anomenam “canvi climàtic” amb el cicle biològic de les abelles i, per tant, en la seva producció de mel. “Han perdut les pautes” em diuen. Els he demanat si del que em parlen n’han llegit res als diaris o a per internet. Em diuen que no, però el seu convenciment és ferm i molt compartit: les abelles van molt desbaratades. Existeix debilitat en les guardianes del rusc que altres aprofiten per espoliar. Hi haurà adaptació? Hi haurà extinció? Què faríem davant un daltbaix de les abelles? Pot afectar altres cicles biològics com els de les plantes amb flor? Poden semblar exagerades aquestes qüestions, però no faig més que traduir el que les paraules i els rostres dels apicultors m’han transmès. Si qualcú en sap més o en vol donar l’opinió li agrairia.