diumenge, 15 d’octubre del 2006

Del maig cap aquí...

Els increïbles fruits de jugar a empeltar

A mitjans de maig d’enguany en Joan Vicens i jo anàrem a cercar MUDES de taronger IMPERIAL per empeltar un taronger a ca seva i un a ca meva. La persona de contacte que ens havia de facilitar les branques de les quals extreure les PLAQUES amb les quals fer els EMPELTS era un homenet major de Santa Eugènia. L’arbre del qual agafàrem unes quantes branques era un taronger impressionant, passava els 3 metres i mig.
La casta de taronger imperial produeix unes taronges sucoses i molt dolces, jo diria que la dolçor però, queda una mica aigualida. Diuen que és una taronja de la qual en poden menjar les persones diabètiques i a Mallorca s’ha utilitzat de forma tradicional per afegir el suc a la pasta dolça dels CRESPELLS per pasqua. Em sembla que a València a les taronges d’aquesta casta les anomenen SUCRENYES.
En Joan V. i jo ens repartírem les mudes com a bons germans i partírem cap a cases a posar en pràctica la tècnica de l’empelt. No som un expert en això del empelts, però després de fer 6 empelts a sobre d’un altre taronger, aferraren tots 6 i avui fan una mirera de mil dimonis. Un bon amic em va dir que les plaques s’havien de mantenir fermades 21 dies, que no passava res si l’ullet o gemma brostava i creixia davall del fermall. També em va dir que no convenia regar l’arbre abans d’empeltar-lo, ja que si tenia molta de saba les plaques no s’aferren com toca. Res no vaig fer com tocava però les 6 plaques han pegat una brostada espectacular. Una d’elles ha arribat als 80 centímetres en només 6 mesos!. La veritat és que no m’explic el perquè de tanta força i esponera. Uns altres empelts que vaig fer amb unes mudes de taronger de SANG, que em va facilitar en Joan V., no han fet tanta via: dels 8 empelts que vaig fer, 1 va fallar i només 2 han rebentat (brotat), la resta romanen adormits.
En Joan no va dur tanta sort, l’atac d’un fong li va fer malbé els empelts. L'altre dia va venir a casa per veure els empelts i va fer aquestes fotos. L’any que ve ho tornarem a provar a casa seva, ja m'ha llogat!. Potser l’any que ve ja en menjarem de taronges dels empelts que jo he fet, la primera serà pen Joan Vicens.

Rafel Mas, Búger 15 d'octubre de 2006

Fotos: Joan Vicenç Lillo

2 comentaris:

Joan Vicenç ha dit...

Per cert Rafel, també farem qualque muda de "lima", les hem aprofitades bé aquests dies. Salut i gràcies. JV.

Rafel Mas ha dit...

Hola Joan V. a 30 euros l'empelt et puc fer tots els que vulguis :)))
Estic content de que aprofitassiu les "limas". Supòs que dins aquest blog hi cap una bona recepta de "mojito" no? idò a veure si la penges...
Salut!
Rafel