dilluns, 3 de juliol del 2006

Malalties de fruitals de pinyol



Malalties de fruitals de pinyol

Els arrufats de l’ametler


A principis del mes demaig de l’any passat (2005) vaig poder veure com un dels ametlers bords (es a dir nascuts d’una ametla), que jo guardava per empeltar d’alguna varietat de prunera, havia “florit” d’una manera una mica extranya. Havien aparegut una sèrie de grups de fulles, ramellets que havien agafat una coloració vermell sang i s’havien com a arruat però amb bòfigues turgents. Al dia següent de fer l’observació les fulles havien tornat d’un color més tirant a rosa-blanc i amb textura avellutada, talment un fong ascomicet. Al cap d’un parell de dies, les fulles eren bastant seques i de color negrenc. Vaig fer una sèrie de fotografies del que jo ja tenia més o menys clar que era un òrgan productor d’espores (esporocarp).
Després de consultar-li a un company biòleg, que a més és un gran micòleg, de nom Joan Carles Salom, vaig aclarir el següent:
El fong que produeix aquestes malformacions a les fulles és del gènere Taphrina. Produeix el que es coneix com a Arrufats. També rep el nom de Lepra del melicotoner o Abolladures. Sol atacar a arbres del gènere Prunus: Ametlers, Pruneres, Albercoquers, Melicotoners i Prèssecs. Sembola que està present a gairebé totes les plantacions de Melicotoner i Nectarí.
L'espècie és difícil d'identificar i pot ser Taphrina deformans, T. Pruni, o altres. Pareix ésser que hi ha més de 100 espècies del gènere Taphrina.

Aquest fong no és mortal per l’arbre si aquest és gran, però sí si és jovenet i n’afecta la productivitat degut a que les fulles que són afectades per aquesta coloració deixen de ser fulles per fer fotosíntesi. Pot afectar a un ramell tot sol o en poden apareixer molts per tot l’arbre. A vegades pot fer caure tota la fulla de l’arbre.
El que jo havia fotografiat, no era res més que l’aparell reproductor d’aquest fong que es mou i/o infecta l’arbre per dins dels vasos i s’expressa d’aquesta manera quan ha de produïr espores. La dispersió de les espores es fa per l’aigua de pluja. La seva raresa em va semblar bella encara que pugui ser un agressiu enemic de l’arbre que jo guardava per altres finalitats.
Per combatre aquest fong i evitar la seva dispersió s’han d’utilitzar fungicides o simplement tallar les fulles infectades.

Rafel Mas


2 comentaris:

Joan Vicenç ha dit...

Deu n'hi dó! que n'aprendrem de coses amb les teves aportacions! Molt bé!
Una cosa, potser que aquest fong afecti més els arbres excessivament podats?
Salut i gràcies! JV

Rafel Mas ha dit...

Hola Joan, la veritat és que no sé ben bé per on penetra el fong a l'arbre, però supòs que una espora que caigui en una ferida ho té més fàcil per entrar. Podats o excessivament podats supòs que afecta en la mesura de que a més ferides, més punts d'entrada. ës la meva idea, em documentaré més.
Rafel Mas